Sunday, September 11, 2016

Aqib

Assalamualaikum..

Sejak seminggu dua ni saya baca habis semua entry2 lama dalam blog nie. Suka baca kisah lama2. Banyak betul la cerita. Ada tu saya tak ingat langsung...

Jadinya saya pun berazamla nak meriahkan balik blog nie. Rasa seronok bila baca balik cerita2 lama. Bila semangat dah berkobar2 datang time nak update tak boleh pulak nak upload gambar. Masalah la pulak.. mujur Wani ada tolong buatkan. Terima kasih ya Wani...

Sebagai permulaannya saya nak cerita pasal anak saya si Aqib tu.. asyik Aqib aje sekarangkan? Tak pelah, nanti ummi cerita pasal kakak dan abang pulak..

Saya nie dari dulu suka menghias rumah. Rumah saya dari mula2 kawen memang dah penuh dengan bunga la, pasu la.. tapi baru kawen biasala duit tak banyak. Hias cara kos murah la... bunga2 amik dari hiasan pelamin saya dulu. Pasu pun sama. Dah kira jimat dah tu...plastik cawan rm2 tu pun saya bantai jadikan hiasan atas meja. Perasan kreatif sangatla time tu hehe....

Lebihan cawan2 kecik doorgift untuk kenduri saya pun saya jadikan hiasan susun cantik2 kat rak telefon. Masa tu rasa seronok sangat sebab rumah kita sendiri kan? Walaupun umah sewa kecik aje...

Masa anak pertama Awatif lasak jugak. Tapi dia tak adala nak usik hiasan2 semua tu. Masa Aisy kewangan ok la sikit jadi lagi la banyak hiasan dan bunga2. Tambahan dah pindah quaters yang lebih besar dan selesa. Lagilah nak menghias aje sampai tak ada ruang kosong dalam rumah. Ibu la selalu kata...Tapi waktu tu hiasan2 rumah saya semua murah2. Banyak beli kat kedai rm2 je.. Aisy pun tak usik bunga2 dan pasu2. Saya siap letak jambangan bunga bawah meja dia dok merangkak p balik p balik langsung tak kacau. Saya tak risau langsungla kalau nak letak pasu kaca tengah2 rumah pun...

Nak cerita pasal Aqib panjang pula mukadimahnya kan? Si Aqib nie aduhai la..... habisla semua benda dia kacau. Tak ada benda yang dia tak kacau. Letak bunga abis dia cabut ngan bunga ngan daun abis! Letak pasu kaca atas coffee table dari dapur dok dengar krunk kang krunk kang... mujuq panjang umur pasu tu...bukan kata yang ada meja, yang dalam almari tu pun abis dia punggah. Kabinet dapur tu abis dia selongkar. Almari baju dia abis dia punggah sampai selai pun tak dak dalam almari....

Tahan nafas jap..... ikut perangai sapa la tu tak tau laaaa....ibu dok kata jentik tangan dia sikit kalau nampak dia punggah..tapi tak larat nak jentik aih.... dia tak serik!!

Kalau dulu orang kata kalau dari kecik dia dah biasa tengok rumah penuh ngan hiasan dia tak akan kacau. Untuk Aqib memang tak relevan statement tu.... kadang2 jadi heran betul. Kakak kata masa saya pregnant saya selalu dok kata kat Robin suka memunggah jadinya berjangkit kat Aqib. Betul la kot! Saya duduk rumah kakak 6 bulan jugak masa mengandung sebab suami outstation. Asyik bergaduh aje ngan si Robin tu..

Robin memang suka memunggah.. time ada bibik kakak langsung tak marah dia. Sebab tak penatkan nak mengemas. Bila bibik dah balik barula singa betina keluar hehe....

Jadinya sekarang rumah saya kosong. Bunga letak tinggi macam atas meja makan, almari.. coffee table memang kosong. Letak alas meja tahan satu saat aje..bila dah jatuh bawah dia tak kisah dah tapi elok ummi letak aje atas meja dan2 tu dia tarik... adoila.. anak ummi...

Mak kata budak cerdik la tu.. kalau dok diam aje bukan budak tu anak patung!! Tapi apa pun keletah dia kelaku dia semua jadi penghibur..

Kakak & abang dah besar. Aqib aje yang kecik. Jadi penghibur tok dan tok nek la... penghibur ummi dan walid jugak... ada aje kelaku dia mencuit hati... lama tak ada anak kecik ummi overla sikit...

Banyak lagi nak cerita tentang Aqib nie.. perkembangan dia lama tak cerita. Sekarang dia dah 1 tahun 7 bulan.. kurang makan, kurang tidur.. aktif aje.. kalau dia duk diam aje tanda dia sakit la tu.. macam aritu batuk demam dia dok diam aje sampai kita pun naik takut... ibu sampai cakap tak apalah dok tak diam pun janji sihat...betul tu... ummi tak kisah Aqib aktif janji sihat tubuh badan... anak sakit memang tak seronok.. susah hati sangat2..

Gelagat2 Aqib :-