Friday, June 12, 2015

pengalaman suka duka BF Aqib

Assalamualaikum!

Saya nak bercerita mengenai pengalaman suka duka bf kan Aqib sepanjang tempoh saya berpantang dan sekarang. Sejak tahu saya mengandung saya sudah tanamkan dalam hati yang saya nak bf kan Aqib selama 2 tahun sama macam Awatif dulu. Rasa terkilan saya kerana tak bf kan Aisy dulu masih terasa berbekas di hati. Mungkin dulu kerana kurangnya ilmu dan lemahnya nekad di hati buatkan saya gagal. Kali nie saya bersungguh2 dan kuatkan nekad dan semangat disamping doa yang tak putus2 supaya niat saya di permudahkan. Alhamdulilah, selama 3 bulan nie Aqib hanya menyusu badan sepenuhnya. Dan doa dan harapan saya semoga dapat menyusukan Aqib seterusnya selama 2 tahun, Amin!

Bf nie benda yang semulajadi tapi ianya bukanlah semudah yang disangka. Tempoh berpantang adalah tempoh yang kritikal. Tanpa azam dan semangat yang kuat boleh buatkan kita gagal. Macam saya sendiri. Hampir2 give up dah! Dah suruh pun suami belikan susu formula! Tapi atas kata2 semangat yang tak putus2 dari Yan iaitu sepupu saya saya bangkit semula. Mungkin pada orang lain apalah sangat perjuangan saya ini. Tapi pada saya ianya amat bermakna! 

Dengan keadaan saya yang baru menjalani pembedahan, pergerakan saya amat terbatas. Setiap kali nak mendukung untuk menyusukan Aqib amatlah seksa. Itu bab pertama. Bab keduanya pulak saya merasakan susu saya tak cukup untuk Aqib kerana dia asyik menangis seolah2 dia kelaparan. Ada satu ketika dia asyik nak menyusu setiap setengah jam. Saat itulah kemuncaknya hati saya berbelah bagi samada nak bg susu fm. Dan hari itulah saya perkenalkan dia dengan puting. Bab ke 3 pulak luka. Setiap kali dia menyusu meleleh air mata menahan pedih dan sakit. Pelbagai cream di sapu tetapi bisanya buat saya tak tidur. Saya tak ingat bagaimana pengalaman masa bf kan Awatif dulu tapi rasanya tak melalui pengalaman sakit begini. Saya seperti bersalinkan anak pertama. Kurang ilmu dan pengetahuan. Asyik2 bertanya pada sepupu yang masih muda. Walaupun dia baru ada anak seorang tapi sekurang2 dia baru melalui pengalaman tu so banyak benda yang dia ingat. Saya pulak last rasa bf anak 14 tahun yang lepas. Lama tu kan? Mana nak ingat dah!

Dugaan2 itulah buatkan saya patah semangat. Tapi atas kata2 suami, ibu, Yan dan ahli keluarga saya teruskan. Alhamdulilah setakat 3 bulan nie membuahkan hasilnya. Masa awal2 dulu segala milk booster saya cari. Akhirnya saya jumpa yang sesuai untuk saya iaitu air rebusan longan kering dan kurma merah. Disamping rasanya yang sedap boleh juga dibuat milk booster. Bahan2 tu boleh dibeli di kedai cina yang jual ubat2.

Sekarang pun perasaan was2 susu saya cukup tak untuk Aqib masih saya rasa. Tapi memandangkan berat badan dia yang makin naik buatkan saya lega sikit. Orang kata kalau anak lelaki nie kuat menyusu tapi Aqib sangatlah kurang. Setiap kali menyusu tempohnya tak sampai 3-4 minit. Kejap aje.  Tapi agak keraplah. Tapi tak sekerap mana. Saya memang risau. Tapi ibu kata cukup. Tengok badan dia lah yang makin bulat. Saya legalah sikit bila ibu cakap macam tu. Tapi betul la tu kan? Kalau kurang susu kuruslah dia kan?

Pengalaman NIP dia pun satu benda yang baru. Masa Awatif saya langsung tak ingat samada saya NIP dia ke tak. Sampai sekarang saya masih rasa kekok dan malu. Saya hanya NIP dia sekali dua aje. Itupun dalam keadaan yang kelam kabut. Kami anak beranak! Anak2 pun sama, kecoh padahal ummi nak bf adik aje pun hehe... Kelakar bila ingat balik pengalaman NIP kan Aqib pertama kali masa kat kedai makan. Masa tu saya tak abis pantang lagi. Tengah breakfast sementara tunggu Dr datang untuk cucuk Aqib sebulan. Riuh rendah macam nak berperang! Dengan saya yang kelam kabut tak reti nak gunakan nursing cover. Memang kekok! Salahnya saya tak mencuba dulu dirumah. Sampai sekarang pun saya agak kekok nak NIP Aqib. Sedaya boleh saya cuba tak NIP kan dia. Kalau keadaan terdesak jugak tak salah saya rasa. Saya suka baca pengalaman ibu2 lain NIP kan anak2 mereka dengan bangga.

Gambar saya bersama dengan Aqib masa saya dalam tempoh berpantang.



tentang kelahiran Aqib

Assalamualaikum!!

Lama sungguhlah nak bercerita kat blog nie tentang kelahiran cahayamata ke 3 saya nie. Diam tak diam dah 3 bulan dah. Rasa macam kejap aje masa berlalu. Macam baru semalam aje saya buat pregnancy test tu, macam baru semalam aje saya keluar masuk hospital akibat alahan yang teruk dan macam baru semalam aje saya selamat melahirkan dia. Minggu depan dah puasa. Saya dapat tahu mengandung dalam bulan puasa tahun lepas. Start alah teruk nak dekat raya. Raya tahun lepas tak rasa macam raya. Asyik baring aje dengan masalah air liur keluar tak henti2. Tisu dan tong sampah kecik jadi peneman setia yang saya usung 24 jam. Lepas raya lagilah teruk. Makan minum tak boleh. Muntah tak berhenti sampai muntah darah. Berat badan turun sampai 10kg. Tengok tv tak boleh pasal ada drama ke filem ke orang makan. Tengok tu pun boleh muntah. Dengar lagu raya pun tak boleh jugak. Lagu raya ingatkan tentang ketupat lemang rendang semua. Bila ingat tu pun boleh muntah. Malam2 mimpi makanan boleh sedar dan terus muntah. Bila kena warded time nak cucuk masukkan jarum drip air tu pun seksa! Bila kurang air dalam badan urat2 jadi kecik susah nak cari. Cucuk 3-4 kali baru boleh. Sampai bengkak2 tangan. Memang rasa seksa sangat time tu. Tapi sekarang bila fikir balik rasa berbaloi sangat semua tu bilamana cinta hati selamat dilahirkan.

Syukur Alhamdulilah, Muhammad Zuhayr Aqib selamat dilahirkan secara pembedahan pada 27hb February 2015. Lahir pada usia kandungan saya 37 minggu. Terpaksa lahir awal seminggu dari tarikh sebenar kerana saya telah turun tanda. Saya diusung ke bilik bedah pada pukul 2.00 pm. Aqib dikeluarkan dari perut saya pada pukul 3.01 pm. Saya memilih untuk terus pengsan kerana takut! Saya memang penakut! Ramai nasihatkan saya supaya memilih separuh sedar semasa pembedahan dijalankan tapi saya tetap memilih tak sedar langsung. Sepupu saya kata ada beza antara separuh sedar dengan tak sedar langsung. Katanya sakit lagi terasa bila sedar dari bius yg tak sedar langsung. Kalau separuh sedar sakitnya kurang. Bila tanya Dr Pakar katanya sama aje. Bila tanya Pakar Bius katanya tak ada masalah. Ikut pilihan pesakit sendiri. Jadi saya yang penakut nie pilih yang tak sedar. Sakit memanglah sakit, lepas pembedahan memanglah kan!

Saya sedar dalam pukul 5.00 pm. Masa tu masih dalam bilik bedah. Mungkin untuk pemerhatian. Lepas saya sedar dan ok baru dibawa ke bilik.  Lepas sedar2 tu terasa berdenyut2 kat tempat bedah tu. Ini kali yang ke 3 tempat tu dibedah. Sakit tak terkata! Ada setengah orang kata tak sakit sangat. Setengah pulak kata sakit tapi boleh tahan. Bagi saya memang sakit!! Untunglah pada orang yang kata tak sakit tu! Habuan masing2 kan? 

Selama 2 hari saya banyak bergantung pada ubat. Ibu selalu pesan jangan ambik banyak sangat tak elok. Saya ikut jugaklah kata ibu. Kalau tak tahan sangat baru saya tekan ubat tu yang masuk melalui drip air saya. Tapi kali ke 3 nie saya rasa semangat saya agak kuat tak macam sebelumnya. Mungkin faktor usia kot! Masa anak pertama saya 26 tahun, anak ke dua saya 29 tahun. Yang ke 3 nie nak masuk 40 tahun! Hari ke 3 lepas tiub kencing dikeluarkan, drip air dan ubat tahan sakit dicabut saya bangun untuk ke bilik air dengan kuatlah walaupun sakit yang amat sangat. Orang yang pernah lalui saja yang fahamkan sakitnya macamana. Tak macam sebelumnya, saya terlalu lemah. 

Dr kata masa pembedahan tu bleeding agak teruk, yang melekat2 tu pun boleh tahan gak. Dan satu benda Dr kata saya kurang pasti. Saya macam faham Dr kata Dr terpaksa panjangkan potongan bedah tu kerana masalah bleeding. Saya memang tak tahulah pasal hal2 perubatan nie. Fahaman saya macam tu lah. Nak tanya balik terlupa langsung. Tapi ayat last Dr yang tak boleh tahan. "Saya bagi awak peluang untuk mengandung lagi sorang". Lepas tu Dr nak ikatlah kot! Hehe..... Entahlah, umur pun dah 40 tahun. Dah tak sesuai kot! 

Saya kena warded selama 5 hari. Sepatutnya 4 hari saja tapi Aqib kena kuning dan kena duduk bawah lampu. Jadi stay satu hari lagi. Sepanjang kat hospital ibu dan Awatif temankan. Suami dan adik tak temankan kerana keadaan bilik yang agak kecil dan tak sesuai ramai2 teman kat hospital. Tapi pagi2 suami dan adik sampai. Malam baru balik.

Masa pertama kali tengok Aqib rasa sebak sangat. Walaupun ini bukan anak pertama, yang ke 3 pun tapi perasaan menjadi ibu sekali lagi amat membahagiakan! Terdetik rasa menyesal kenapa dulu2 tak nak anak ramai! Dukung dia untuk pertama kali sungguhlah mendamaikan hati. Terasa besar sungguh kuasa Mu Ya Allah! Syukur atas nikmat Nya yang memberi saya merasai pengalaman yang amat indah. Saya dari zaman kecik2 memang suka sangat budak2. 

Kulit Aqib sangat putih di awal2 kelahirannya. Comel sangat2. Berat badan dia 2.95 kg. Agak kecil berbanding kakak dan abang. Kakak 3.3 kg, abang 3.2 kg. Mungkin sebab dilahirkan awal, Aqib agak kecil. Satu saya perasan dari awal. Telinga Aqib ikut saya. Tak capang macam kakak dan abang hehe.... Jangan risau kakak dan abang ya. Semua anak2 ummi comel walaupun bertelinga capang. 

Kehadiran Aqib dalam hidup kami makin membahagiakan hidup kami sekeluarga. Suami dan anak2 seronok tak terkata. Terasa benar pengorbanan saya mengandung dan melahirkan Aqib dihargai. Doa saya setiap waktu agar kebahagiaan kami ini berpanjangan hendaknya Ya Allah. 

Tempoh berpantang saya dijaga oleh ibu. Saya amat berterima kasih pada ibu atas susah payahnya ibu menjaga saya dengan keadaan ibu yang kurang sihat. Walaupun ibu kadang2 lupa saya dalam berpantang tapi ibu menjaga saya dengan baik. Tak kurangnya layanan ibu pada saya, sama macam dulu. Ibu dan mak masih ada dirumah saya sekarang walaupun dah 3 bulan saya bersalin. Ibu kata bagi saya kuat betul2 baru ibu nak balik rumah kakak. Terima kasih ibu! Tak terbalas segala pengorbanan ibu!

Kali nie saya berpeluang merasa berurut, bertungku, mandi herba2 pelbagai daun2 dan berparam pilis dalam tempoh berpantang selama 3 hari berturut2. Sebelum nie tak pernah. Cuma berurut selepas 2 bulan bersalin. Alasannya takut pasal bersalin czer. Sebelum nie saya berpantang kat kampung. Pertama kali berpantang di rumah sendiri. Mana nak balik kampung dah, ibu dan mak pun dah menetap sini. Rumah kat kg tu meriah time raya aje. Lepas raya seminggu semua balik KL, kosong baliklah rumah tu. 

Ini gambar2 Aqib sepanjang 5 hari kat hospital.