Sunday, February 22, 2015

dah 36 minggu

Alhamdulilah, diam tak diam dah 36 minggu dah. Lagi 2 minggu aje lagi. Dr dah pun tetapkan tarikh czer saya pada 5hb Mac depan. 4hb tu dah kena masuk wad. InsyaAllah plannya pukul 9 pagi nak kena czer so dalam pukul 8.30 dah kena get ready masuk bilik bedah.

Perasaaan saya ketika nie bercampur. Berdebar2, takut, seriau, sedih tapi dalam masa yang sama rasa tak sabar, happy, hati berbunga2 aje bila ingatkan baby. Sungguh, kehadirannya amat dinanti2 kan oleh kami sekeluarga. Semoga semuanya selamat Ya Allah!!!

Pengalaman sebelumnya rasa tak banyak membantu untuk menenangkan hati saya. Hanya pada Dia saya memohon supaya semuanya berjalan dengan lancar dan selamat. Sesungguhnya disaat2 seperti ini hanya Allah saja tempat bergantung.

Walaupun ini operation kali ke 7 untuk saya tapi ketakutan tetap terasa macam kali pertama. Kadang2 tu rasa macam oklah, insyaAllah tak ada apa2 kot. Sepupu saya pun baru2 ini bersalin czer sihat selamat aje. Bila fikir positif macam tu rasa ok. Tapi kita manusia nie biasalah kan suka fikir benda bukan2. Kalau terlintas aje benda2 yang buruk cepat2 saya fikir benda baik2 aje. Macam suami cakap memang takut bila fikir sakit dan sebagainya tapi kena fikir baby yang selama nie dalam perut aje akan keluar dan kita boleh dukung dia, cium dia. Lebih kurang macam tulah suami cakap dengan saya. Bila ingat balik memang betul la kan? Kuranglah sikit perasaan takut tu...

Selain dari emosi dalaman yang kurang baik emosi luaran pun boleh tahan hehe... Kali nie saya rasakan perut makin besar dari dua pengalaman mengandung sebelum nie. Jadi nak membawa perut tu alahai! di usia 40 tahun nie memang mengah! Lagi satu agaknya baby dah turun ke bawah kekerapan ke bilik air membuatkan saya stress sangat. Bayangkan setiap 10 minit akan ke bilik air. Kalau berjalan2 kat mall seksa sungguh rasa. Jenuh nak mencari toilet. Pasar malam saya dah jarang pergi kerana masalah buang air ni. Kalau kat mall senanglah jugak nak mencari toilet tapi kalau kat pasar malam mana ada kan?

Selain tu saya susah sangat nak tidur malam. Kadang2 semalaman tak boleh nak tidur walaupun rasa ngantuk. Mula2 saya ingat mungkin saya tak boleh tidur malam pasal saya tidur siang kot so siang tu saya tak tidur. Sanggup sekang mata. Alih2 malam pun saya tak boleh nak lena walau siang tu saya tak tdo. Jadinya saya jadi bad mood sepanjang hari dan kepala rasa berat aje. 

Sekarang nie kalau siang2 saya rasa ngantuk saya tidur aje pasal kalau tak tidur takut nanti saya tak boleh nak dapatkan rehat yang cukup. Selalunya time tidur saya lepas suami dan adik keluar dalam pukul 7 lebih. Saya akan tidur dengan nyenyak dalam pukul 8 pagi sampailah Awatif kejutkan saya dalam pukul 11 untuk hantarkan dia ke sekolah. Waktu tu saya memang tidur tak sedar apa. Lepas hantar Awatif ke sekolah kadang2 saya ke KUIS. Tolong jadi cashier ke buat air ke. Bab tu nanti saya cerita lain..

Sepanjang cuti raya cina nie saya tak pergi bercuti mana2 pun. Tak berani nak jalan jauh2 dah. Jalan2 sekitar sini aje. Makan2 & window shopping. Itulah kerja kami anak beranak. Suami kata takut tengok perut besar saya bila saya jalan2 kat mall hehe... Nak duduk kat rumah boring betul. Nanti masa berpantang mesti tak boleh keluar rumah 2 bulan. So sementara nie jalan2 ajelah setakat mana yang boleh. Makan benda2 yang tak boleh dimakan masa berpantang nanti. 

Masa check up minggu lepas berat saya 62 kg dan baby 2.6 kg. Dr cakap tak ada apa2, semuanya ok. Alhamdulilah. Sekarang nie kena check up 2 minggu sekali. Nak ke hospital setiap 2 minggu pun rasa macam ala.... Bukan pasal apa, kena bangun awal2 pagi. Pukul 7.30 pagi dah kena keluar rumah pasal jauhkan Ampang Putri tu. Kalau lambat lambatlah balik pasal sentiasa ramai org. Walaupun dah buat appointment tapi biasalah hari sabtu kan? Hari lain susah sikit pasal suami kerja, saya pulak nak drive sendiri ke Ampang Putri tu memang taklah!!! Tapi bila setiap kali scan dan dapat tengok baby hilang terus rasa penat ke apa ke. Anak2 pun happy aje dapat tengok baby walaupun susah betul nak tengok muka dia. Asyik sembunyi aje. Malu2 aje anak ummi nie. Paling banyak dapat tengok muka dia sipi2 aje. Dapat tengok hidung dan mata sikit aje. Awatif bukan main excited bila nampak hidung baby mancung padahal ummi tak nampak pun hehe.....  3D ke 4D ke memang tak nampak. Dari awal2 mengandung sampailah sekarang. Dia nak surprisekan ummi, walid, kakak dan abang kot... :) 

Sejak mengandung nie apa yang saya teringin nak makan Alhamdulilah suami ikutkan. Baru2 nie saya teringin makan ketam masak cili. Suami bawa pergi Bagan Lalang. Memang puas makan. Alhamdulilah. Lepas tu bila cakap kat suami teringin nak makan makanan Korea suami bawak makan kat Restoran Dubu2. Sebenarnya Awatif yang teringin lebih pada Ummi hehe... Alhamdulilah, memang kenyang aje perut. Terima kasih ya abang. Kesian suami, saya lama dah tak masak. Asyik makan luar aje. Bila kira2 balik belanja makan kat luar sejak saya mengandung nie memang boleh terbeliak mata. Bila fikir2 memang sayang tapi tak apalah. Kali nie aje pun. Lepas baby dah keluar susah dah kan nak keluar makan. 








No comments: