Wednesday, June 27, 2012

hari pernikahan Qilah

Sebelum saya bercerita panjang pasal pernikahan Qilah - saya nak mengenang balik 12 tahun yang lepas! Tak boleh blah kan? (pinjam ayat orang muda sekarang) he..he..

Bukannya apa, semalam tiba2 saya teringat kenangan lama. Hampir 2 jam jugak saya melihat gambar2 pernikahan dan persandingan saya. Bila tengok gambar2 tu baru saya teringat hari tu saya nampak sangat gembira walaupun saya tak kenal suami dan tidak ada perasaan langsung pada dia waktu tu. Saya sudah lupa apa sebenarnya perasaan saya pada hari itu - mungkin memang saya gembira atau saya cuma berlakon semata-mata? 

Tapi kalau ditanya hari ini apakah perasaan saya - pastinya saya dengan jelas dan terang menjawab, saya amat gembira. Saya bersyukur sebenarnya! Rasanya dalam blog ni dah banyak cerita tentang kisah saya dan suami, tentang perasaan saya berkahwin dengan pilihan keluarga dan tentang hati saya yang akhirnya menerima suami tanpa berbelah bagi. Mungkin orang pun dah jemu nak baca kan? he..he.. Pastu mesti ada yang cakap "alah! kak sayang ni tak habis2 ngan cerita jiwang dia nie" kan? Betul tak Bidadarindu? he..he..

Bak kata orang tua2 - kisah lama tak usah dikenang so marilah kita pandang ke depan. Tapi janganlah lupa sampai semua kisah2 lama tu. Yang baik tu kita jadikan tauladan, yang buruk tu kita jadikan sempadan! Iya tak? Mana nak tahu kan kot2 kisah2 lama saya ni boleh jadikan panduan buat orang lain. 

Ok, kita teruskan dengan cerita nikah Qilah nie. Qilah nikah pada hari Jumaat, 15hb Jun. Majlis start pukul 9.30 pagi. Masa saya dok bersiap2 tu hati dok mengomel aje - kenapalah Qilah nikah pagi sangat? Pastu masa on the way nak ke rumah Nyah dok sembang2 ngan Uda, nanti Farah nikah jangan buat pagi2, buat petang sikit rasa selesa sikit kot! he..he.. Bukannya apa, saya nie sejak 2-3 hari tu tidur tak cukup. Bukan saja pengantin dan adik beradik pengantin aje yang tak cukup tidur ya! he..he..

Hari Rabu tu saya dok sibuk buat kek - tidur pukul 5 pagi pastu hari Khamis petang pergi KL. Sampai KL, terus pergi rumah Nyah. Balik dari rumah Nyah nak ke rumah kakak pun dah tengah malam. Saya tidur pukul 2 pagi pastu pukul 5 pagi dah bangun pasal nak siapkan topping Italian Rainbow Cake tu. Jumaat pagi lepas Subuh terus siap2 nak ke rumah Nyah. Time tu kepala memang rasa berat!  Rasa badan melayang-layang aje. 

Apa pun Alhamdulilah, dah selesai semuanya. Qilah pun dah jadi isteri orang sekarang. Bertambahlah sorang lagi sepupu saya yang dah kahwin! Dan berkuranglah sorang geng anak2 dara. Eh! beratur panjang lagi sepupu2 saya yang belum kahwin nie! he..he.. Lepas ni turn siapa pulak ya? Tak sabar pulak rasanya nak tunggu si Farah & Fatin kahwin!

Nanti kita sambung cerita kenduri di lain entry ya - jomlah kita layan gambar2 hari Qilah nikah tu ya :-

mengimbas kenangan lama

on the way nak ke rumah Nyah - jenuh tau nak pegang kek tu sepanjang perjalanan - lagi sebiji ada kat Uda

sebelum buat apa2, kita bergambar dulu - entah kenapa dalam gambar nampak muka saya putih sangat padahal mekap tak adalah tebal sangat - masa hari tu tak ada nampak pelik sangat - dalam gambar ni baru perasan macam ada yang tak kena aje kan?

saya buat kek buah 2 biji dan Italian Rainbow Cake 2 biji - gara2 buat kek nilah saya tidur pukul 5 pagi - saya buat kat rumah pada malam Rabu saya pergi KL Khamis petang

tengah sibuk potong Italian Rainbow Cake - sedap kek nie! - bukan nak puji sedap pasal saya yang buat he..he.. - kalau siapa yang buat pun mesti sedap!

khemah kat luar rumah - tema kuning

gambar dengan pengantin mesti ada kan? - wajiblah tu!

Amboi! sukanya Nyah nak dapat menantu bongsu! he..he..

Aku nikahkan kau - Aku terima nikahnya - Alhamdulilah, dah sah pun!!

tengah menunggu SAH!

Alamak! Qilah terpejam mata pulak!

kita bergambar lagi!

dan lagi!!! banyak sangat camera sampai tak tahu nak tengok yang mana!

ada lagi!! he..he..

sarungkan gelang - ini orang tua2 panggil upacara batal air sembahyang ke?

kita zoom sikit - tapi tak berapa nak nampak jelas gelang tu!!

okey - dah sudah sarungkan gelang - salam pulak!

biasalah pengantin baru - malu2!!

orang belakang tu bukan main suka kan? he..he.. tumpang happy apa salahnya kan?

menu hari pernikahan - lontong

macam2 jenis lauk ada - sedap!!

dessert corner - ha! kek2 tu sayalah yang buat! he..he..

rupa tu agak kurang sikit tapi rasa sedap!! tak habis2 puji diri sendiri kan? he..he..

drama swasta kejap pagi tu he..he..

Nyah Perempuan steady aje he..he..

drama swasta berlarutan sampai kat mak he..he.. pastu disambung pulak oleh ibu tapi gambar tak sempat nak snap he..he.. Ibu memang sensitif sikit - eh! bukan sikit,  banyak!! masa saya ngan kakak kahwin ibu tak duduk dekat2 pun - tak ada langsung gambar ngan ibu masa saya dan kakak kahwin - ibu takut nanti ibu sedih la tu!!

jangan sedih2 mak! ramai lagi cucu2 mak nak kahwin nie! - cucu mak bela 3 orang tu pun tak kahwin lagi - kalau depa tu kahwin agaknya bukan setakat drama swasta - filem boxoffice kot kan ibu & mak buat? he..he..

tengah dok arrange nak bergambar macamana - ikut ketinggian kata Yan!

dah rendah maka duduklah kami adik beradik kiri kanan he..he.. eh! adik tinggi dari kak sayang? macam tak percaya aje! rasa macam sama tinggi aje!

jubah ni ibu beli kat Mekah masa pergi Umrah tahun lepas - Yan pun ada jugak tapi dia dah pakai malam sebelum tu - saya tak pernah pakai lagi jubah tu - so boleh nampak baru dan berkilatkan?

haruslah masing2 perasan diri cantik kan? he..he.. alamak! Yan, kenapa mulut macam tu?

Selamat Pengantin Baru Qilah & Wandi - semoga berpanjangan ke hujung nyawa - sebagai orang yang dah ada pengalaman 12 tahun - chewah!! bukan main! he..he.. - ok, time serius pulak - sebenarnya dalam perkahwinan nie - paling penting kena bertolak ansur dan terima kelemahan dan kekurangan pasangan! - InsyaAllah, bahagia hendaknya!

sorang lagi sepupu dah kahwin!! - saya ni ada ramai sepupu - yang belum kahwin, beratur panjang lagi tu!!! he..he.. ada sorang sepupu tu tak sabar2 nak kahwin - iya ke adik?? he..he..

bilik pengantin sementara

2 comments:

bidadarindu said...

Dalam banyak2 gambar tu,ada sorang je yang paling cun,pengantin pun kalah...Cinta...yang sedang dipangku oleh Wan Teh....hu hu...

Anonymous said...

Yang kat dewan takde ke