Thursday, March 1, 2012

Kisah adik & Rogayah

Oleh kerana tak ada cerita yang menarik - layan ajelah gambar2 ni ya :-

pais ikan dengan ulam raja - untuk suami

untuk saya - pais ikan dengan petai hm!! sedap! tambah nasi 2 kali!

bila dah masak

semalam Kak Ina - jiran depan rumah bagi udang nie - rasanya dalam setengah kilo kot! Alhamdulilah, rezeki! asal nak masak sambal udang macam yang ibu buat tu tapi tiba2 teringin nak makan tomyam so menu hari ini seafood tomyam semata2 he..he.. simple aje kan?

kalau buat tomyam macam ni selalunya saya makan dengan bihun - tomyam putih seafood! jemput makan ya!

untuk adik - dia tak mau ketam & udang - nak makan dengan fishball aje! biasalah budak2 - tengok banyak udang tu dia tak maulah - tapi cuba kalau udang tu seekor aje - mesti berebut2 nak! geram betul lah dengan kerenah anak2 nie!!

semalam saya buat lompang - saje aje buat - tiba2 terajin - anak2 suka so lain kali boleh buat lagi! sekarang ni kalau nak masak apa2 kena tanya anak2 dulu - kalau diaorang suka baru buat! kalau masak benda yang depa tak suka - buat sakit hati aje pasal memang sah2 depa tak makan! buat penat aje so baik tanya siap2 dulu!

bergaya dengan senapang baru - dah lama dia tak buat perangai tak mau pergi sekolah tapi hari Selasa lepas - dia ngamuk2 tak mau pergi sekolah - jenuh pujuk - bila cakap nak belikan senapang untuk dia baru dia nak ke sekolah! Alahai! anak Ummi nie! dah besar tapi still manja sangat2!!

Nak cerita pasal kisah adik & Rogayah - 2-3 hari lepas saya sempat tanya Imran siapa awek yang selalu Imran ejek adik tu. Asalnya saya tak mahu masuk campur - hal budak2 biasalah kan? Tapi sejak seminggu dua ni adik selalu mengadu kata Imran selalu usik @ ejek adik cakap adik ada awek. Kadang2 tu sampai nangis2. So bila dah jadi macam tu saya pun terpaksa lah tanya Imran. 

Bila siasat Imran baru tahu nama budak perempuan tu Rogayah. Selama ni saya dok tanya adik siapa nama awek yang Imran ejek ngan adik tu tapi adik tak pernah nak bagitahu. Nampak caranya macam dia tak tahu nama budak perempuan tu. Imran cakap yang sebenarnya ada kawan lain namanya Razif yang suka dengan Rogayah nie tapi sebab dia malu jadi dia tiba2 gossipkan adik pulak. Padahal adik tak tahu apa2 pun. So bila Razif dah mula sebarkan gossip nie so adalah yang mengikut sama ejek tu. Dah macam drama Korea lah pulak kan? He..he...

Hai! tu baru darjah 2 dah pandai nak gossipkan kawan2! Saya bagitahu Imran lain kali jangan ejek dah adik. Kesian dia! Tapi rasanya teguran saya tu tak cukup power pasal tadi adik bagitahu Imran masih ejek adik lagi. Adik kata dia rimas orang dok ejek2 dia ada awek. Dia bersumpah Nama Allah! adik tak ada awek! Berkali2 dia cakap. Iyalah! adik! Ummi percaya adik! Saya pesan suruh dia sabar aje - macam ayat yang dia selalu cakap kat saya "Ummi ni tak sabarlah - sabarkan Darul Iman" he..he.. Dia nak cakap sabar tu separuh dari Iman tapi dia tak pandai so terkeluarlah sabar tu Darul Iman!

p/s:- perangai anak2 sekarang boleh buat mak bapa pening kepala kan?

2 comments:

Anonymous said...

Kat belakang Aisy tu TV baru nampak!

NASI BARYANI SEDAAAAAP... said...

kite anniversary pun sama la... yang ke 9 tahun... smlm saiful wish kat yan tp yan x wish pun kat dia... cian dia...

dia dok wish besday kat yan berpuluh kali... masa teringat la....

bestnya kek kak sayang... nak kena buat jugak lah.. baru tau senang ke susah ke...