Thursday, February 2, 2012

permintaan anak2

Dah masuk bulan 2 - cepat betul masa berlalu kan? Rasa macam baru aje haritu sambut tahun baru, alih2 sekarang dah masuk bulan 2. Banyak hari saya tak update blog - last cerita pasal pergi KT tu. Sebenarnya banyak benda nak cerita tapi asyik malas aje nak update. Sekarang angin tengok drama Korea dah datang balik. Serius! Dah ketagih saya nie!! Tapi tanggungjawab tu tak lah saya abaikan. Masak tetap masak cuma ngemas rumah aje saya ngelat sikit pasal rumah pun tak adalah sepah mana pun. Kemas sikit2 pun dah ok. Janji tak bersepah sampai kena tegur dengan suami kan??

Memang saya agak rajin memasak sekarang nie - eh! tak lah rajin sangat pun cuma boleh lah kalau nak dibandingkan dengan dulu. Berubah lah sikit! Ni gara2 tercabar bila dengar Awatif cerita pasal mak kawan dia tu. Sejak dari hari tu saya memang tak pernah mis siapkan bekal untuk anak2 bawa pergi sekolah. Rasa teruja setiap kali anak2 bawa balik tupperware kosong - tandanya sedap la tu saya masak kan? he..he.. Anak2 tak pernah nak puji so Ummi puji sendiri2 lah ya he..he..

Sebut pasal anak2 ni - Alhamdulilah, adik dah sihat sepenuhnya tapi still kena makan ubat selama sebulan setengah. Ubat dia mahal2 - Sabtu lepas masa pergi buat check up tu ubat dia saja rm400! Ada satu jenis ubat tu sebiji rm8! Adoi! mujur lah ada insurance, kalau tak susah jugak kan? Oh! ya - selera makan adik dah ada peningkatan. Setiap kali balik sekolah mesti minta nak makan nasi. So saya sekarang kena masak awal - sebelum anak balik sekolah dah nak kena siap. Masa check up hari tu timbang berat dia - naik sekilo! He..he... Apa yang Papa (Bidadarindu) cakap betul kot! Kalau lepas sunat mesti lalu makan he..he.. 

Awatif pulak Ahamdulilah - dia dah boleh makan. Nasi ke, biskut ke - semua dah boleh. Cuma kalau bersin aje dia rasa sakit. Sekarang ni minta nak makan macam2 - nak balas dendam balik 2 minggu tak boleh makan. Kalau ingat balik memang kesian sangat! Dia rasa lapar tapi tak boleh nak makan. Kalau tak tahan lapar dia makan jugak pastu sengsara lah tahan sakit! Ish! Janganlah jadi macam tu lagi ya!! Ummi tak tahan tengok anak2 Ummi sakit! Alamak! kata nak tangkap gambar tonsil dia yang dibuang tu lupa pulak! Baru tadi suami pergi tanam. Alah! terlupa langsung. Kalau tak boleh buat kenangan bila dia besar nanti!

Anak2 bila tengok Ummi rajin sikit masak mula lah minta macam2 - adik nak butter cupcakes, Awatif pulak nak muffin chocolate dengan kek Pavlova. Kan hari tu dah plan nak buat Pavlova tapi pasal anak2 kena warded tak jadi lah buat. So masa pergi Kuantan hari tu singgah Giant nampak kiwi ngan strawberry - Awatif pun minta lah buat Pavlova. Pasal kesian kat dia tak boleh nak makan 2 minggu tu so saya pun belilah bahan2 - janji dengan dia nak buat hari Ahad lepas tapi Ummi sibuk dengan drama Korea aje - hari ini kenalah buat jugak pasal mulut dia dah muncung 10 meter dah! Adik pulak tengok Ummi buat apa yang kakak nak - dia pun jeles lah nak jugak suruh Ummi buat butter cupcakes.  Depa ingat Ummi depa buka kedai kek ke apa? Request macam2 - macam lah Ummi nie rajin bebenar!

Ingat tadi nak buat jugak pasal bahan2 semua dah ada (trademark saya he..he..) tapi butter tak ada pulak. Lepas maghrib cari2 dalam peti ais tak ada tapi sekejap tadi masa ambil buah2 nak hias Pavlova tu tengok2 ada pulak. Saya tak perasan pasal lindung dengan sayur2 kat bawah tu. Esok pagi tengok tak ada yang dia nak tu mesti mengamuk tambah2 tengok yang kakak nak ada! Sejak akhir2 ni dua beradik tu bukan main lagi - asyik jeles aje sesama sendiri! Pantang silap sikit asyik nak gaduh aje! Si Awatif tu pun suka sangat nak melayan adik! Adik pulak suka sangat nak membuli kakak. Kalau kat sekolah tu asyik dia kena buli ngan kawan2 - tapi kalau kat rumah dok buli kakak aje!! Grrr!! Ummi geram betul!!! 

Jom kita layan gambar2 yang saya sempat ambil 2-3 hari ni - kalau sempat saya akan ambil gambar - kalau pagi2 kelam kabut memang tak ingat lah! Saja buat kenangan bila anak2 dah besar kan? Blog ni macam diari lah kan?

burger daging - roti buat sendiri

nasi goreng

Pavlova yang belum di make up

kalau bab hias menghias tu saya memang fail! tangan tak berseni langsung!
Dek kerana selalu buat roti dan tak beli roti gardenia dah - masa kat hospital anak2 macam ragu2 aje nak makan roti gardenia tu he..he.. Awatif mula2 tak nak makan tapi bila saya cakap makan untuk sehari dua aje baru dia makan he..he.. Masa ramai2 datang rumah hari tu saya beli roti gardenia untuk buat bekal pergi Kuala Terengganu pagi bertolak tu - Awatif tanya "Ummi kata tak nak beli roti dah" he..he.. Dah tak sempat anak Ummi ooi!!

p/s:- kek pavlova saya kali ni lebih baik dari first buat aritu - saya agak ragu2 - memang macam tu ke rasa ngan rupa dia - nak kena beli jugak sekali nie - nak rasa macamana! memang rasa dia macam yang saya buat atau lain?

No comments: