Wednesday, January 11, 2012

macam2 cerita

Sejak 2-3 hari kebelakangan ini saya rasa hampir 80% masa saya banyak dihabiskan kat dapur sampaikan tak ada masa nak kemas rumah. Betul la kot apa yang orang kata - kalau orang yang rajin memasak ni bila nak ngemas rumah dia malas. Eh! iya ke? he..he.. Salah sebenarnya fakta tu! Yang betulnya saya nie tak pandai nak bahagi masa, dah tu saya ni bukannya tergolong dalam orang yang rajin! Orang yang rajin ni bukan setakat masak aje, ngemas rumah boleh, basuh - sidai - lipat baju (laundry) boleh, layan anak2 buat homework boleh - pendek kata segala benda boleh buat lah! Yang saya ni - masak sikit pun dah tak larat so macamana nak ngemas rumah! Baju2 dah menimbun tak berlipat sampaikan anak2 pun dah bising pasal susah nak cari stokin sekolah he..he... Pastu lepas maghrib aje mata dah ngantuk!

So untuk menyelesaikan masalah ngemas umah ngan lipat baju tu saya ambil keputusan - hari ini cuti memasak! Dah siap cakap ngan suami semalam suruh dia beli nasi goreng seafood kat anak2 lepas balik kerja petang nanti pasal hari ni Ummi off masuk dapur! 

Jiran saya, Aini dah selamat bersalin anak ke 5 hari Ahad lepas - petang semalam saya ngan Kak Ina & Nor (jiran jugak) pergi tengok baby. Saya buatkan roti inti kacang merah untuk buah tangan - time tu baru keluar dari oven, panas2 lagi masa bagi tu! Kalau makan panas2 memang sedap! Kalau tak sedap pun boleh jadi sedap he..he.. Bila sampai terus dukung baby dan terasa macam teringin pulak nak dukung anak sendiri tambah2 baby tu baby girl! he..he.. Aini kata boleh la tu pasal Aisy pun dah 8 tahun! Plan tu memang dah ada cuma tunggu masa yang sesuai aje kot! InsyaAllah!!!

Jom kita layan gambar2 yang saya ambil 2-3 hari ni :-

sepanjang minggu inilah bekal anak2 bawa ke sekolah dan untuk breakfast suami - yang dalam tupperware tu untuk anak2 dan yang kat dalam piring tu untuk suami - tiap2 hari saya buat roti - semalam Awatif request nak benda lain - agaknya dah jemu kot he..he.. - esok pagi nak goreng bihun pulak la!

cuma letak cheese, salad & tomato pastu bubuh mayo sikit - anak2 suka sangat!

dah lama beli botol roti jala nie (dari tahun lepas lagi) tapi tak pernah guna lagi so 2 hari lepas angin rajin nak menjala - so saya buatlah roti jala pastu buat gulai daging - puas makan!!

jemput makan!! senang aje bila ada botol tu - kalau pakai yang biasa2 tu susah! lepas ni selalu lah buat roti jala!!

saya buat jugak coklat kelmarin dulu - Awatif nak sangat pasal haritu dia kata tak puas makan - banyak jugak saya buat tapi yang ni aje sempat ambil gambar! yang lain2 tu dah tak larat pasal buat sorang2 kan!

lepas buat coklat tu - saya buat roti hotdog nie!

buat roti kacang merah jugak! petang semalam pun saya buat roti kacang merah ni untuk bagi kat Aini (jiran) yang baru bersalin tu! nak cepat2 tak sempat nak ambil gambar!
p/s:- dah selalu sangat buat roti sampaikan saya dah tak lalu nak makan roti! asyik cari nasi aje so macamana nak kurus nie!!

1 comment:

NASI BARYANI SEDAAAAAP... said...

wahh... rajin sungguh ni...
takutnya... har... har.. har.. jgn marah.. lawak jea...

memang menarik....

x sangka housewife pun boleh mintak cuti masuk dapur..

mmg penat... setuju.. jadi surirumah bukan setakat duduk umah goyang kaki..

macam2 benda kena buat...sape yg jadi surirumah mesti setuju...

tapi dulu dah pernah kerja... buat masa ni masih suka jadi surirumah dan buat kerja sendiri ... dekat dgn anak dan keluarga...