Tuesday, December 6, 2011

kisah apam dot dot

Hari Ahad lepas adik Bidadarindu kahwin so Bidadarindu minta saya buat apom dot dot - mulanya macam tak nak buat pasal peralatannya saya tak bawa dari rumah. Kalau nak buat nak kena beli piping bag & acuan kecil tu.  Tapi kakak kata tak apa, kakak beli pasal kakak pun nak belajar jugak buat. Pulak tu sebelum Bidadarindu minta buat, Makteh minta dulu nak suruh buat jugak pasal nak bawa pergi kenduri kat Kuala Muda. 

Bahan2 apam dot dot semuanya dah ada cuma nak kena beli telur & santan kotak aje. Filling pun dah ada cuma nak tambah sikit2 aje. So untuk Makteh saya buat malam Jumaat tu pasal Sabtu pagi Makteh dah nak bertolak. Ibu pun ikut sama pasal nak balik kampung kejap ambil barang2 sikit. Entah apa silapnya - apam dot dot yang saya buatkan untuk Makteh tak jadi.  Dahlah keras pastu rupanya pulak amat menyedihkan! sakitnya hati saya Tuhan saja yang tahu! Buang masa, tenaga & duit aje! Sebelum buat apam dot dot saya buat kek buah 4 biji, kemudiannya bila apam dot dot tak jadi saya buat pulak kek coklat 2 biji. Cakap ngan Makteh kek coklat tu ganti dengan apam dot dot. Malu pulak nak bagi kat orang apam dot dot yang keras! 

Lepas kejadian apam dot dot yang tak menjadi tu - saya rasa putus asa dah nak buat. Memang rasa geram sangat sampai termimpi mimpi malam tu. Bila nak buatkan untuk Bidadarindu saya dah jadi tak bersemangat - takut tak menjadi lagi. So saya buat apam mekar dulu - bagi relax2 dulu - kemudiannya baru buat apam dot dot. Kali ni saya guna resepi apam mekar yang letak air soda gas tapi versinya apam dot dot. Saya letakkan filing dalam tu kemudiannya letak dot dot pastu slowkan api. Mula2 buat satu adunan dulu - bila dah masak, test dulu rasa & kelembutannya - bila dah rasa ok baru tambah lagi 2 adunan. Rasa & kelembutannya tu tak lah super duper sangat tapi boleh lah tahan dari mula2 buat kat Makteh tu. Entah kenapa sejak dua menjak nie buat apam dot dot asyik tak menjadi aje! Masa buat birthday adik hari tu pun tak berapa nak jadi sangat! Kagum betul tengok kat blog orang yang buat apam dot dot - nampak gebu aje!

rupa apam dot dot yang kurang menjadi

apam mekar yang OUT dari segi rupa he..he..

siap sedia nak bawa ke rumah kenduri Bidadarindu

Awatif & Balqish - dalam perjalanan

Ummi & Awatif - tema hitam hari tu

Awatif, Balqish & Cinta
Tauke besar

Yan & bakal biras - baru nak makan


tuan rumah Bidadarindu tengah sibuk - sempat snap kat belakang aje he..he..

 p/s:- apam dot dot & kek2  yang saya buat untuk kedua buah rumah kenduri tu ikhlas dari saya & kakak - niat untuk buat kenduri sama! 

p/s:- apam dot dot yang keras tak jadi tu Wani bawa pergi kat Kolej dia (minggu lepas dia cuti, pergi kat rumah Uda pastu jumpa Makteh kat sana - hari Ahad lepas pergi kenduri kat Kuala Muda, Makteh hantar dia balik Kolej) - malam tu dia sms Kakak Nadia bagitahu semua apam dot dot tu habis! he..he.. Kesian budak2 tu makan apam dot dot yang tak jadi - lain kali boleh buat lagi tapi kali ni yang elok sikit lah he..he..

No comments: