Monday, November 7, 2011

cerita raya haji 2011

Rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua.  Harapnya sambutan tahun ni lebih meriah dan bermakna pada anda semua. 

Raya tahun ni saya kurang sihat. 2 kali pergi Klinik - sekali masa kat Kemaman & sekali kat KL. Masing2 doktor bagi pendapat masing2. Nanti saya buat n3 lain pasal sakit saya nie ya! Hari ini baru rasa ok sikit walaupun ada rasa sakit lagi. Raya Aidiladha tahun ni tak buat kek pun pasal memang tak sihat. Nak cuba buat jugak hari Rabu dan hari Khamis minggu lepas tapi tak terdaya!  Bila sampai KL walaupun sakit tapi rasa kuat pasal ada ramai orang.  Pulak tu jumpa ibu ngan mak jadi walau sakit rasa bertenaga!.

Hari Sabtu saya masak laksa & kuah kacang. Kan hari tu masa buat usrah tu saya dok cakap kuah kacang yang saya buat tu sedap so ibu & mak nak rasa lah sedap macamana he..he.. Ternyata cakap saya memang  betul he..he..memang sedap!! Tak percaya, tanya Makteh! Makteh makan berulang-ulang kan Makteh?? he..he..

Tengah malam tu pulak buat puding jagung berkuah atas permintaan mak. Time tu dah tengah malam. Memang tak larat sangat tapi pasal dah mak minta so kenalah tunaikan. Satu periuk penuh saya buat malam tu! Dah kek tak buat langsung so kiranya tulah dessert utama raya haji tahun ni. Kami tidur dalam pukul 3 pagi malam raya tu. 

Menu raya haji tahun ni - rendang ayam (kakak buat), gulai daging (ibu buat), kuah kacang (saya buat), lemang, nasi impit, laksa (saya buat), puding jagung berkuah (saya buat) dan agar2 mangga (ibu buat). Kali ni sambut dekat rumah kakak. Makteh, Uda & Maksu tidur kat rumah kakak. Nyah & Lang aje tak tidur pasal ada hal masing2. Gambar raya tak ambil sangat pasal dah lah penat pastu tak sihat pulak so tak ada mood nak bergambar.

Laksa 3 kilo ikan petang raya tu dah habis! Laksa paling laku! Sapalah yang masak sedap sangat tu?? he..he.. Puding jagung pun sama jugak! Petang raya tu dah habis! Dah lama saya tak buat puding jagung - sejak dok sibuk ngan kek2 nie lah! Kalau dulu setiap 2 minggu saya akan buat pasal anak2 suka sangat terutamanya Awatif. Lupa nak ambil gambar puding jagung tu! Masing2 tak puas makan - tak apa, nanti bila2 boleh buat lagi!!

hidangan utama

rendang ayam, gulai daging, kuah kacang

nasi impit & lemang

untuk tetamu

zoom sikit - ni kakak yang susun atas arahan dari mak he..he.. bukan arahan tapi lebih kepada tunjuk ajar kot!!

pagi2 raya adik makan laksa

malam tu bila si dara2 tu sibuk bergambar saya pun sibuk nak join he..he.. nampak sangat muka orang sakit kan?? 

adik pun sibuk nak join jugak!

eh! ada lagi gambar2 depa nie!!

La!! tak abis2 lagi ke??

ada lagi!! perasan sungguh depa2 nie ya he..he.. pasal tuan tanah tak banyak bergambar raya ni so kita bagilah peluang dara2 pingitan ni interframe ya!!

ibu & mak dengan Lang & Maksu 
Pasal tak buat kek untuk raya saya rasa tak sedap hati pulak. Kesian pulak dekat peminat2 kek saya he..he.. So semalam saya gagahkan jugak buat kek 4 biji. 2 biji kek coklat, 2 biji cheese cake. Nak buat kek butter ngan kek buah tak sempat pasal dah lambat. Kek coklat sempat saya snap - cheese cake terlupa langsung!

Semalam pukul 5.30 pagi baru saya tidur tapi bukan saya sorang! Ibu, mak, kakak, Makteh, Uda & Maksu pun sama. Selain buat kek saya ada projek special yang buatkan saya tidur pukul 5.30 pagi semalam! Yang tu nanti saya buat n3 lain ya!!

Pagi tadi saya buat butter prawn - 3 kilo habis!! Ini percubaan ke 2 saya buat butter prawn tu. Percubaan pertama buat kat rumah. Kurang jadi sangat tapi rasa sama aje macam kat kedai! he..he.. Sedap betul saya buat sampai 3 kilo habis he..he.. Sebenarnya tak sedap sangat tapi pasal dah kaum kerabat tengah lapar time tu so itu  yang cepat habis! Semalam raya Yan & si Bidadarindu tak datang pasal sibuk jadi tengahari tadi baru diaorang datang.  Tapi pasal diaorang ni alah ngan udang maka suami isteri tu tak makanlah udang masakan special saya tu! Rugi betul depa kan? he..he..

Menu lunch kami tengahari tadi ialah ikan merah bakar & butter prawn. Gambar tak sempat ambil pasal masa tu kami masing2 dah jadi macan ikan pirana - hidang aje habis, hidang aje habis he...he... Ikan bakar Makteh buat - air asam Maksu buat! Memang sedap!!


masa tengah berebut2 makan tadi saya dok sibuk jadi tak sempat nak ambil gambar - ni gambar time waktu tu dah tenang he..he.. uda ngan anak2 daranya sambil di temani adik yang tengah makan lemang ngan susu!

tengah makan ikan bakar & butter prawn

cinta tengah makan marshmallow ngan coklat - Awatif yang snapkan - cuma gambar ni aje yang clear - yang lain2 tu semuanya kelabu

kakak, saya, Yan & ibu - saya nak balik dah - muka saya yang tak berbedak langsung!

tengok aksi si cinta tu! geram betul!! 

Awatif & cinta

 3 hero Malaya

Teruna impian he..he..

adik cakap nanti adik, Robin & Danish nak pergi Korea - Umi tanya bila? adik cakap bila kitaorang dah besar lah he..he.. Memang dasyat betul penangan KPOP nie! 

Awatif tengah ajar cinta main gama angry birds

suami dengan jejaka misteri??? he..he..

3 comments:

bidadarindu said...

la..ada jugak..pembetulan sikit ye...bidadarindu makan la butter prawn tu...4 ekor lagi makan semalam...sotong yg x boleh makan...he he..

tapi mmg semua sedap...x makan nasi pun...makan macam2 dah jadi kenyang...

Hafidzin said...

Bidadarindu - LA! makan ke? kalau macam tu rasalah jugak butter prawn tu! sedap kan?? he..he..

ikatankasihku said...

nampak sempurna semuanya..keluarga yang bahagia..