Tuesday, November 8, 2011

bread maker

Selain minat buat kek, saya juga minat buat roti jugak. Saya pernah cuba sekali buat roti - hasilnya tidaklah bagus tapi anak2 & suami suka sangat. Bila cari resepi2 kek dari blog2 masakan mesti saya tengok2 jugak resepi  roti nie. Teringin betul nak buat tapi bila saya tengok kebanyakkannya pakai bread maker untuk buat doh - saya simpankan dulu minat untuk meroti ni. Bukan tak boleh nak uli sendiri tapi bagi yang tak ada bakat macam saya nie memang susah sikit. Masa pertama kali saya buat tu saya uli sendiri. Makan masa panas2 memang sedap tapi bila keesokkannya roti saya tu jadi keras. Pagi tu ok lagi - petang tu dah start jadi keras!.

Saya teringin sangat nak bread maker nie - lama dah dok simpan aje dalam hati. Tak sangka impian boleh jadi kenyataan! Iyalah bukan senang nak beli. Baru2 ni suami dapat duit claim masa uruskan projek kat Sungai Petani masa bulan puasa lepas. Duit claim tu cukup2 untuk bayar bread maker nie. Saya awal2 dah cakap ngan suami saya nak duit claim tu pasal dia tinggalkan saya & anak2 masa bulan puasa. Kiranya tu denda lah he...he...  Asalnya saya nak beli meja makan utama tapi yang tu harga ribu2 - tak padan dengan duit claim yang dapat tu! So saya tukarlah plan saya nie untuk beli bread maker nie!!

Dalam 2 minggu ni saya & suami dok survey harga kat Kuantan. Tak banyak pilihan tapi harga murah. Ada yang harga rm370, rm450 & rm 530. Saya tak puas hati pasal nampak macam stok lama lagipun yang ada tu tak banyak program. Cakap ngan suami baik beli kat KL aje. Mesti kat KL tu ada banyak pilihan. So masa balik KL untuk raya haji baru2 nie sempatlah pergi beli dengan ibu & kakak.

Malam beli tu (hari Sabtu) ingat nak cuba buat tapi rasa tak larat sangat. Iyalah - dok sibuk masak laksa & kuah kacang tu. Saya ingat saya & suami aje yang tak sabar2 tapi rupa-rupanya Abang Lee pun tak sabar2 nak makan roti yang home made punya he...he.. Masa beli tauke kedai tu dok sibuklah promote bread maker ni. Katanya baguslah buat roti sendiri - tak ada bahan pengawet! Macam2 dia kata sampai saya jadi bersemangat nak buat roti sendiri untuk bagi suami & anak2 makan. Kakak pun terpengaruh sama! Kakak pun nak beli jugak bila dapat kutu bulan nie he...he..

Abang Lee awal2 beli nutella untuk makan dengan roti. Abang Lee dok tanya saya bila nak buat roti! So walaupun penat malam raya tu saya cubalah jugak buat roti. Senang sangat sebenarnya. Masukkan aje bahan2 dalam tu pastu on kan aje. Tunggu 3 jam 15 minit - dah siap untuk dimakan! Makan panas2 memang terbaik (tiru adik)! Malam tu aje kami buat 3 buku - satu roti tu kiranya sekilo lah! Yang 2 tu saya buat, yang last tu bagi kakak buat supaya nanti bila beli kakak dah tahu macamana nak buat. 

Wani, Adik & Kakak dok sibuk cakap bankrup lah Gardenia lepas ni pasal kami tak beli dah he..he.. Masa nak beli bread maker ni saya janji ngan suami lepas ni tak payah beli dah roti Gardenia - kalau terasa nak makan roti bagitahu saya - saya akan buat yang fresh punya he...he.. Masa baru2 dapat ni memang lah macam tu kan? Takut kang nanti bila dah jemu - tak terusik pulak bread maker tu!

So inilah projek istimewa saya 3-4 hari ini. Semalam sampai rumah aje terus buat lagi. Suami nak makan untuk breakfast pagi nie. Anak2 pun suka sangat - siap bawa bekal lagi. Satu buku habis hari nie! Sekarang nie saya tengah dok tunggu doh saya siap. Nak cuba buat roti sosej pulak. Tak tahu menjadi ke tidak pasal ada bahan2 yang tak ada. Esok saya tunjukkan kat sini ya rupa roti sosej saya tu!

Walaupun tidur tak cukup & pening kepala tapi dari pagi tadi saya dok depan komputer nie dok tengok2 blog2 masakan - cari resepi & tips untuk buat roti yang lembut. Memang ralit tengok gambar2 roti & jadi bersemangat nak buat! Saya ambil kata2 dari Mat Gebu - kita bukan lahir aje terus pandai buat - kena ada kemahuan & minat untuk buat baru boleh! Betul kan? Kalau ada minat - walau gagal kita akan cuba lagi! Orang yang dah pandai tu bukannya sekali dua cuba -  mesti kena selalu cuba baru pandai kan??

ambil gambar dari depan

ambil gambar dari tepi

bila dah keluarkan dari kotak


roti yang baru masak - panas!

roti yang pertama yang menjadi rebutan - anak2 kejap2 tanya roti dah siap ke belum - sepupu2 pun tunggu jugak roti ni masak - bila masak aje terus depa beratur kat dapur ambil sorang sekeping he..he.. makan panas2 memang sedap!

roti yang ke 2 buat masa kat rumah kakak - malam tu 3  buku roti saya & kakak buat

bekal Awatif pagi tadi - roti bakar sapu butter & kaya & letak cheese

roti yang dah siap dipotong

3 comments:

NASI BARYANI SEDAAAAAP... said...

Lepas ni selalu la makan roti... Eeeeiii mcm nak g tganu jea sbb nak makan roti fresh...

Td buat roti jugak tapi semi auto la... Jadi la...kalau x nak kena uli manual.... x larat u....

Roti ape pulak org tganu ni nak buat esok yea..... Mesti dah bersusun resepi roti yang nak d buat..

Selamat beroti....!!!

ikatankasihku said...

menjadi dan gebu..pandai kak fizin buat roti tu

Kaz said...

Bestnya dapat makan roti yg dibuat sendiri. Ina teringin juga nak buat roti tapi setakat ni tak pernah try buat pun. Lagipun anak2 Ina tak suka makan roti. Setakat ina dan Rizal makan, ina beli roti Gardenia jelah.Org malas mcm ni lah Fizin.