Wednesday, October 19, 2011

hang masak bukan sedap pun!

Tajuk di atas ialah kata2 yang kakak saya bagi semalam masa saya cal nak tanya menu apa yang sesuai nak buat untuk majlis esok. 

Dah selesai pun kerja masak memasak hari ini cuma tinggal laksa aje yang belum. Tu tunggu petang2 sikitlah - nak rehat kejap. Dah macam nak patah kaki nie! Start masuk dapur pukul 7 pagi tadi. Setelah fikir2 - saya buat keputusan sediakan menu pertama yang saya listkan semalam. Iaitu laksa, nasi impit, kuah kacang,  gulai daging - saya tambah rendang ayam & nasi lemak.

Esok saya nak buat kenduri doa selamat sikit - sekali lah jugak baca Yassin & Usrah. Esok Ustazah yang selalu saya pergi Usrah tu akan datang rumah. Dah lama jugak saya tak pergi Usrah rumah Kak Arah - sejak sebelum puasa lah tak pergi2.  So hari Isnin lepas minta tolong Kak Arah sampaikan kat Ustazah tu suruh esok Usrah di adakan di rumah saya. 

Selalunya ahli2 Usrah dalam 25-30 orang. Saya budget masak untuk 35 - 40 orang makan. Campur ngan jiran2 sekali dan kawan2 facebook yang duduk kat Kemaman nie. Saya tak pasti cukup ke tak saya masak - takut jugak kalau tak cukup nie. Ayam 3 ekor, daging 2 kilo & ikan sardin untuk kuah laksa 3 kilo. Kalau tak cukup jamu kerepok lekor ajelah ya he...he...

rendang ayam

kuah kacang - sambil masak ni sambil tengok resepi - buku resepi sentiasa ada kat sebelah time masak nie he..he..

gulai daging - yang ni dah pro sikit2 pasal selalu jugak lah buat - suami & anak2 suka sangat gulai daging yang saya buat he..he..

gulai daging & rendang ayam belum masak - kuah kacang dah beres - mujur ada periuk besar2 kan? Memang kena ada periuk besar ni - khas untuk buat kenduri - saya ada periuk lagi besar dari ni - 3 biji - ibu yang tolong belikan
Takut2 jugak ni pasal saya tak pandai sangat masak - semalam kata2 kakak telah menyedarkan saya "hang masak bukan sedap pun" he...he...  Memang pun, saya mengaku! Laksa tu mungkin saya dah pro lah tapi yang lain2 tu was2 jugak sebenarnya! Nanti suami balik dia boleh tolong rasakan! Saya memang suka pasal saya masak apa pun suami selalu puji sedap he..he...

Kakak cadangkan saya masak lontong & ayam masak merah kemudian dia kata saya masak tak sedap pastu dia suruh tukar menu nasi putih, sayur kobis, ayam goreng & sambal tumis udang. Last2 dia suruh buat soto aje. He..he.. 

3 comments:

ikatankasihku said...

amboi kak, sound direct tu ek..hehehe
takpelah..janji ikhlas kan nak jamu tetamu..hehehe

rositahmdzain said...

Lan tu bini dia masak ayaq pun sedap!!! kalo dia x puji sape lg nak puji kan? huhu

bidadarindu said...

sampai hati cikgu min cakap cam tu yek...he he..

uda punya statment mmg betul...hu hu...