Wednesday, May 25, 2011

kek lapis

Semalam dah siap 2 jenis kek lapis. Kek Lapis Asam Manis & Kek Lapis Keju Lemon. Berpeluh2 jugak nak siapkan 2 jenis kek lapis tu! Panas membahang betul bila duduk lama2 kat dapur. Kepala rasa berdenyut2 aje! Agak2 melampau tak kalau minta suami pasangkan aircond kat dry kitchen tu? He..he.. kalau ada duit lebih apa salahnya kan? Untuk bini dia yang sorang nie jugak! Tapi masalahnya duit tak ada yang lebih! Kurang ada lah!!

Buat kek lapis ni memang leceh sikit pasal kena bakar selapis2 - ambil masa yang lama sangat! Tapi saya suka bukat kek lapis nie kerana :-
1) anak2 suka sangat makan kek lapis, kalau kek biasa tu depa kurang sikit!
2) kalau kek tak jadi tak nampak sangat!

Walaupun letih tapi rasa berbaloi sangat bila tengok anak2 makan! Tadi adik bawa bekal kek pergi sekolah! Sebiji kek tu saya potong 2! Satu untuk mertua satu untuk family. Kek lapis nie tak boleh makan banyak2 pasal cepat rasa muak! Banyak bahan2 manis macam gula, susu pekat manis, horlicks & macam2 lagi!


Selalunya saya guna resepi dari Rozzan tapi kali ini ambil resepi dari buku ni. Caranya agak berbeza dari Rozzan. Banyak telur yang kena guna. Ada sesetengah tu sampai 21 biji! Yang saya buat semalam guna 14 biji.


Kek Lapis Asam Manis - dari semalam Awatif dah makan. Bukan main lagi dia puji sedap he..he.. Semalam adik tidur awal - so pagi ni baru dia makan. Bila dah makan terus nak bawa bekal kek nie pergi sekolah. Kalau setiap kali Umi masak anak2 makan macam nie - lagi lah rajin Umi masak macam2
!Kek Lapis Keju Lemon - kek nie nampak rendah pasal loyang 8x8 hilang! Puas cari tak jumpa! Rasanya tertinggal kat KL kot!

No comments: