Friday, May 20, 2011

anak2 & kawan2

Sejak dah ada basikal nie petang2 aje kawan2 datang rumah ajak main sama2. Kalau dulu Umi tak akan pernah nak bagi anak2 keluar main petang2 - asyik berkurung dalam rumah aje. Tapi sekarang Umi dah bertukar fikiran he..he..


Pukul 5 @ 6 petang aje mulalah dengar loceng bunyi - anak2 dah dengar bunyi loceng tu terus aje berlari buka pintu. Pastu dah tak nampak batang hidung dah masing2!! Main basikal kejap aje tapi pastu main nyorok2 la, main baling2 selipar (teringat permainan nie - memang best main tetapi sekarang ni saya tak berapa nak bagi sangat anak2 main pasal selipar tu bahaya jugak - takut baling kena kepala). Dulu2 ada jugak ibu bising kalau saya & kakak main baling2 selipar - ibu kata selipar tu kotor tapi time tu tak dengar tapi sekarang bila dah kena kat anak sendiri baru tahu!

Walaupun main kat sekitar rumah aje tapi saya tetap risau jugak! Kejap2 keluar pantau anak2 kat mana. Yang mana datang main tu semuanya anak2 jiran. Dekat2 rumah aje. Sama sekolah Al Amin. Sejak dapat keluar main ngan kawan2 - perubahan sikap anak2 tu nampak lain sikit. Antaranya, Awatif dah jarang mengamuk pasal nak pindah KL - adik pulak nampak lebih seronok. Mungkin saya yang silap - terlalu mengongkong anak2 sebelum ini.


p/s:- tiap2 hari lepas balik sekolah aje adik akan tanya saya "Umi boleh tak adik main petang nanti" - bila saya cakap ok - dia akan paksa saya janji! Bila dah petang - saya saja usik dia "tak boleh main petang nie" - dia terus cakap kuat2 " Umi dah janji tadikan? Umi tipu Umi dosa besar - masuk api neraka"!!

No comments: