Monday, April 11, 2011

Roselle

Pernah tengok bunga Roselle tak? Pada yang belum pernah tengok inilah rupanya..



Saya rasa saya belum pernah tengok sebelum ni tapi bila call ibu - ibu bagitahu dulu2 waktu saya kecil ibu ada tanam pokok Roselle ni di kampung. Tapi waktu tu orang tak panggil Roselle tapi Ribena. Saya tak ingat langsung!!


Bunga2 Roselle ni saya beli minggu lepas dari Pusat Rawatan Islam. Asalnya tak plan pun nak pergi situ. Saya pergi rumah kawan minggu lepas pastu mengadu kat dia yang saya selalu pening kepala & rasa lemah badan aje akhir2 nie so dia cadangkan pergi kat rawatan Islam tu. So kami pun pergilah - sampai sana terus Kak Yah (nama orang yang merawat tu) check tekanan darah, tapak tangan & mata saya. Problem saya :-

1) tekanan darah rendah

2) kolestrol tinggi

3) stress tinggi


Tekanan darah rendah tu memang selalu. Itu rasanya yang buat saya selalu pening kepala. Kolestrol tinggi pertama kali saya dengar. Manakala stress pulak memang iyapun. Sejak 2-3 minggu nie saya memang rasa stress sangat2!! Nak tahu apa ubat untuk stress? Kak Yah kata semua penyakit ada ubatnya kecuali MATI!!..


Ubat untuk stress - kena sentiasa senyum. Kak Yah suruh saya senyum aje walaupun duduk sorang2 kat rumah. Tengah masak kena senyum, tengah menyapu kena senyum, tengah mop kena senyum - pendek kata buat kerja apa2 pun kena senyum sokmo! Lupa nak tanya Kak Yah kalau tengah marah anak2 kena senyum jugak ke he...he... So sekarang nie saya tengah senyum sorang2 - nak ubatkan stress yang ada dalam kepala nie!!


Berbalik pasa bunga Roselle tadi - Kak Yah tu jual sekilo rm3. Saya terbeli 2 kilo. Ha! berlambak2 sampai Kak Yah tanya nak buat kenduri ke? he..he.. Saya ingat nak bawa pergi KL. Saya akan ke KL 2 minggu lagi pasal nak tengok ibu & mak. InsyaAllah ibu, Mak, MakTeh, Pak Teh, Wani, Lang, Uda & Nyah akan pergi Umrah pada 27hb nie. Seronoknya Ibu, MakTeh, Uda & Nyah dapat pergi lagi Umrah tahun ni. Tahun lepas mak tak ikut pasal tak berapa sihat. Lang & Pakteh pun tak ikut jugak so kali ni yang mana tak pergi - Alhamdulilah rezeki dapat pergi kali nie...


Sesiapa yang masih tak dapat pergi macam kami2 nie (saya & Kakak) bye2 kat airport ajelah kan he..he.. (kali ni saya tak dapat hantar pasal ibu & semua naik flight 27hb hari Rabu, susah suami nak ambil cuti so saya pergi KL Jumaat 22hb, Ahad 24hb balik Kemaman).


Saya plan nak buat air sirap Roselle banyak2 untuk bawa ke KL nanti. Kat kawan2 pun dah bagi sorang sikit. Saya cuma rebus bunga tu ngan air gula aje. Sedap jugak! Awatif suka, adik kurang! Roselle ni banyak vitamin C. Bila rebus tu agak2 mengelegak aje terus tutup api, kalau biar lama2 nanti hilang vitamin dia tu!!


p/s:- selain air, Roselle ni boleh buat apa lagi ya?? ada yang tahu??

5 comments:

bidadarindu said...

apa yg stress sgt yer,makan cukup,duit cukup,rehat pun cukup...he he he..

cuba buat kek roselle...atau makan je cam tu...cam makan ulam...

Kaz said...

Fizin, dulu kat rumah ina di kuarters pertanian sg kechil tu ada arwah Ba ina tanam pokok rosselle ni. Rasanya Fizin pun pernah makan time kita main petang2 dulu2 tu.

Hafidzin said...

Bidadarindu - banyak benda nak kena fikir itu yang stress tu!! hati yang lara x ada siapa yang tahu he..he...

Ina - iya ke? Fizin x ingat langsung la Ina. Aunty Ani pun ada bagitahu dulu2 kat umah kg tu ada pokok roselle tu tapi fizin x ingat!! Dah tua he..he..

rositahmdzain said...

Yang pokok tu kan ada kat sg. aceh. kan arwah mak tok siah dok buat air n uda pun penah bawak balik rumah mak. tp uda x ingat kat rumah kita ada. kat mana pokok dia yang? uda lupa.

Anonymous said...

Fizin, buat ler HALWA Roselle...sedapp..@Pida