Sunday, April 17, 2011

hadiah & upah

Awatif dapat no.2 dalam peperiksaan baru2 nie. Dari minggu lepas dia dok ungkit ngan kata2 nie "Umi & Walid janji kalau Awatif dapat no. 1-3 boleh minta hadiah" So inilah hadiah yang dia nak sangat dari dulu lagi :-

Memang dari dulu lagi nak belikan dia basikal tetapi asyik bertangguh saja. Sebab pertama Umi takut sangat dia jatuh ke apa. Yang buat Umi tambah fobia kejadian tahun lepas masa Balqish jatuh basikal, time tu pulak bawa adik & Robin kat belakang. Adik berdarah kepala & tangan. Waktu tu Umi nak berdiri pun tak boleh dah bila tengok darah penuh kat kepala & muka adik. Rasa macam nak pengsan waktu tu!! Eh.... bila teringat balik kejadian tu mengigil rasa kaki nie!!......


Alhamdulilah, mujur luka kat kepala tu tak teruk sangat. Sampai sekarang ada parut sikit kat kepala dia tu. Memang rasa fobia betul lepas kejadian tu. Langsung tak bagi anak2 naik dah basikal. Masa tu kat rumah kakak - basikal tu anak2 kakak punya. Awatif belajar naik basikal dari Balqish. Kejap aje dia dah pandai. Rasanya tak sampai seminggu dia belajar!


Berbalik pada cerita tadi - entah macamana Awatif dapat pujuk Walid belikan dia basikal. Umi macam berat hati aje pasal takut!! Tapi Umi memang tabik la ngan Awatif - pandai pujuk Walid he..he.. Mesti bab pujuk2 nie ikut Umi kan? tambah2 kalau nak suruh Walid belikan apa2 he...he..


Si adik tu dapat jugak pasal Walid kesian he..he.. Pandai dia buat muka kesian (bab nie pun ikut Umi jugak he...he..). Walid & Umi suruh dia janji kalau belikan dia basikal adik mesti kena rajin pergi sekolah & tution. Jangan nak buat perangai - sejak sebulan ni tiap2 pagi nak kena berperang ngan dia - macam2 alasan dia bagi tak nak pergi sekolah! Sakit mata, sakit kaki, sakit kepala, sakit perut & macam2 la!! Tiap2 hari jugak Walid nak kena dukung dia masuk bilik air - pastu dari bilik air dia lari masuk bilik dia kunci pintu! Macam2 gelagat & kerenah dia tiap2 pagi!


p/s:- teringat waktu kecil - naik basikal ronda satu kampung ho!! hebat tu kan? he..he.. best dulu2, ngan kawan2 pergi naik basikal mandi sungai, pergi petik rambutan, jual jagung - pergi sekolah naik basikal, pergi mengaji naik basikal - pergi pasar malam pun naik basikal - kiranya waktu tu basikal kenderaan penting he..he..!! - kesian anak2 tak dapat rasai kebebasan yang Umi rasa dulu2 - gara2 banyak sangat orang2 jahat & orang2 yang tak boleh dipercayai sekarang!!

No comments: