Tuesday, November 9, 2010

Roti Kismis & Kek Lapis Oreo

Time tengah menaip nie - hidung saya kembang kuncup aje!! he..he..Nak tahu kenapa? Saya telah berjaya membuat roti, pertama kali dalam hidup! Yang buat lagi kembang tu suami & anak2 puji sedap!! Suami cakap lain kali tak payah beli roti dah - si Adik pulak cakap "Umi boleh jual la roti nie" he..he..

Makan panas2 tadi memang la rasa sedap walaupun sebenarnya tak berapa nak sedap kan? ha..ha. Rupanya kurang la sikit tetapi rasanya boleh la tahan!! Gambar2 dah ambil tadi tapi tak boleh nak upload! Sayangkan?? Kalau tak, boleh kongsikan sama2 kat sini. Resepinya saya ambil dari blog Mat Gebu. Memang senang nak ikut resepinya. Siapa2 nak cuba boleh la jengah ke blognya. Saya buat Roti Kismis.

Petang tadi lepas ambil Awatif sekolah terus siap2kan bahan nak buat Kek Lapis Oreo. Mula2 macam tak confident aje pasal tepung Hong Kong tak ada. Cari kat merata kedai tak ada so terpaksa tukar pakai "Top Flour". Tawakal aje la. Tapi Alhamdulilah, jadik la jugak. Saya ambil resepi dari blog Rozzan. Macam blog Mat Gebu jugak - senang nak ikut. Sesiapa yang tak pandai pun boleh buat jugak. Contohnya macam saya nie!!Gambar2 kek tu saya ada ambil - lepas dah ok CPU tu nanti, saya uploadkan ya!!

Esok sekolah Awatif nak buat jamuan sempena nak cuti sekolah so boleh la dia bawa kek tu esok.

p/s:- adik siap order kat Umi "esok Umi buat kuih pau kaya tau" - amboi! dia ingat Umi dia nie pandai sangat - Umi baru nak belajar la adik, banyak lagi yang Umi tak tahu!! Nanti bila Umi dah pro nanti, apa yang adik nak Umi buatkan ya!!

p/s:- seronok dapat berkongsi perasaan dalam blog nie - saya rasa happy sangat dapat buat roti & kek lapis tu - pada orang lain mungkin biasa tapi saya yang baru nak belajar nie rasanya lain sangat. Bagi orang yang dah pro tu tentu sebelah mata aje boleh buatkan? he..he..

5 comments:

bidadarindu said...

x dapat nak bayangkan cam mane rupe idung yang kembang kuncup tu...dah boleh upload gambar nnt masukkan skali gambar idung tu ye...he he he...

bidadarindu said...

tulis je pun x guna...juri kat sana mungkin telah diberi suapan...kalau berani,datang kl nnt buat la sume2 tu,bagi juri kat sini rasa plak,betul ke sume2 yg buat tu sedap sangat...he he he...(saje bakar kasi panas telinga)

Hafidzin said...

he...he.... boleh nak bagi juri kat sana rasa tapi kat sana tak ada oven, rumah kakmin x ada, rumah kat Sg Merap pun x ada oven gak, abis macamana kita nak tunjukkan kepakaran kita?? kena tunggu bidadarindu beli oven baru boleh buat!

juri kat sini tak payah bagi suapan - memang puji ikhlas dari hati he..he..

tak la sedap sangat macam kat kedai tu tapi boleh lah kalau nak makan..

Hafidzin said...

pagi tadi lagi hidung kembang pasal roti tu abang Lan bawa bekal p ofis. Makan untuk breakfast!! Abang Lan kata pagi tadi roti tu still lembut lagi!!

kena tunggu orang puji lagi baru hidung tu kembang kuncup pastu baru boleh ambil gambar he..he..

bidadarindu said...

yan call tadi, kata nak gi beli oven kat yummy ngan ibu...dah x dek alasan lain lagi dah...bersiap sedia la dengan ilmu2 yg ada...he he he...

p/s : hidung kembang x per,jgn punggung kembang dah...(kena pakai premium beautiful la pulak)he he he...