Tuesday, November 2, 2010

kek pisang

Entah kenapa saya terasa nak buat kek aje hari2. Mungkin terpengaruh bila berjalan2 di blog orang yang amat pandai & pakar dalam bab kek2 nie. Saya teringin sungguh nak lihat kek saya cantik aje macam kek orang lain. Tetapi masalahnya saya nie kurang sabar sikit. Macam kek pisang yang baru di buat tadi. Gara2 tak sabar, saya cuba jugak keluarkan kek dari bekas walaupun kek tu masih panas. Baru 5 minit keluarkan dari oven. Hasilnya tengok ajelah gambar kat bawah tu. Sakit mata tengok. Salah siapa? Diri sendiri la...he...he..

Selain kurang sabar tu, masalah saya yang utama ialah - saya memang tak pandai!! Tangan tak menjadi bila buat benda yang kreatif & cantik2. Tetapi saya teringin nak belajar walaupun tahu tak ada bakat. Saya dah mencari2 dalam internet nie tempat nak belajar buat kek. Bulan 12 nie nak jugak luangkan masa pergi belajar. Nak ajak kalau2 Kakak & Maksu nak join sekali.

Kek pisang saya walaupun rupanya agak kurang tetapi menurut Juri2 yang menilainya (siapa lagi kalau bukan anak2 saya) - "sedapnya Umi"!!! Saya dah puas hati dah he..he.. Esok Awatif request nak Oreo Cheese Cake - kalau tak nak buat hari ini tetapi dia nak suruh buat kek pisang dulu. Tak apa, memandangkan sekarang Umi tengah rajin, minta apa aje, Umi akan buatkan. Cuma kesian kat Walid pasal kena makan nasi goreng tiap2 hari. Umi rajin buat kek aje, masak lain Umi malas he..he..

tengah melenyek pisang

Awatif cukup suka sisa2 bancuhan kek yang belum masak

jilat jangan tak jilat he..he.. sedap sangat ke Awatif?

tengok si adik tu, melekat aje kat Umi

time ni dalam hati "jadi ke tidak kek nie"

kek yang belum di masak

kek yang dah di masak - agak hitam sikit padahal dah ikut betul2 resepi 180C selama sejam

gara2 gopoh sangat nak keluarkan kek dari bekas - sepatutnya kena tunggu sejuk baru boleh keluarkan tetapi dah tak sabar sangat - time panas2 dah nak keluarkan HA! jadikla macam gini! padan muka kat diri sendiri he..he..

5 comments:

rositahmdzain said...

mak ai.. hodohnya kek ni..^_^. tp xpe rasa dia sedap kan, ikut kata juri la kan..

Kaz said...

Hebat, hebat, bestnya anak2 dan husband fizin dapat makan kek setiap hari.

Hafidzin said...

Uda - rupa x penting!! hik..hik..Awatif nak bawa pergi sekolah esok tapi Uda nak tau x? Si adik tu potong2 kek tu sampai jadi hancur, punya geram la kat dia - dah pukul tangan dia tadi- geram tak habis lagi nie.. Macamana kakak nak bawa kek yg hancur tu p sekolah esok x tau la..

Ina - tumpang tengah rajin nie boleh la buat kek tiap2 hari - bila dah malas setahun sekali nak buat pun payah!!

Ana Suzana said...

rajinnya la hai..
tp tul tu kak, kalo dah fokus membaking ni, nak masak2 lauk pun malas.. ahahhaha

Anonymous said...

best ler kalau Fizin dok kat kpg...boleh pida makan kek yg fizin buat...hehehe