Sunday, October 24, 2010

cerita pasal berat badan

N3 kali ni saya nak berkongsi cerita mengenai berat badan. Sebelum tahun 2004 saya TAK PERNAH nak risau pasal berat badan pasal time tu memang badan saya kurus aje. Paling berat pun time tu dalam 46kg. Walaupun lepas berkahwin & lepas bersalinkan Awatif, berat saya masih maintain.

Masa tu tak pernah nak risau pasal makan. Segala benda saya makan malah tengah malam pun boleh paksa suami cari nasi lemak. Memang tak ada pantang larang langsung pasal bab makan nie!! Apa2 pun bedal aje & tak ikut waktu. Macamana saya makan pun badan tetap maintain. Bila nak beli baju saiz tetap S. Memang tak risau langsung pasal badan nak naik ke apa ke..

Sebelum kawin tu lagi la kan?? Berat time tu dalam 40 kg aje. Tetapi time tu saya tak berapa pemakan orangnya he..he.. Sebelum kawin saya agak cerewet pasal bab makan nie. Nasi lemak sebungkus tak pernah habis. Tak tahulah kenapa, mungkin time tu sibuk ngan kerja & sambung study kemudian tu. Kalau ada kelas, lepas balik kerja pukul 5 terus ke kelas, habis pukul 9malam. Sampai rumah pun 10 lebih & terus tidur aje. Mana ingat nak makan dah pasal badan dah letih!! Muda belia lagi time tu jadi badan boleh bertahan la kan??

Lepas bersalinkan adik pada tahun 2004, bermulalah segalanya!!!! Semua yang jumpa saya semua tegur eh!! berisi la sekarang, eh! dah gemuk la dan yang PALING tak tahan, bila tengok perut saya yang buncit nie semua ingat saya mengandung!! hu..hu... Memang ngerikan?? he..he..

Bila nak beli baju, jangan angan2 la nak ambil saiz S, saiz M pun tak muat. Time tu kelam kabut la cari ubat kurus. Pantang dengar & pantang baca produk yang bagus, mesti beli punya. Dalam majalah Wanita kan ada macam2 iklan pasal ubat kurus nie. Setiap kali baca mesti tergoda ngan testimoni pengguna yang memang kurus habis bila dah ambil produk tu. Mula2 tu Leesa Formula. Ingat lagi time tu Emilia Rosnaida (wife AC Mizal) jadi dutanya. Lepas keluar dalam WHI TV3 tu, terus semangat berkobar2 nak cuba produk tu. Terus cal bila no. fon Leesa Formula keluar kat TV. Satu set rm240. Esok tu terus cari butik kecantikan yang ada jual produk LF. Ibu pun ada jugak time tu pasal ibu nak temankan saya yang baru habis berpantang. Malangnya tak ada pun perubahan kerana salah satu sebabnya - saya nie tak konsisten langsung!! Satu malam makan , 4 malam tak makan. Abis macamana kan?? Memang hangat2 tahi ayam aje!!

Pastu bila kawan jual Premium Beautiful tu - mengeledik la nak beli jugak he..he.. Memang dah lama teringin bila dok tengok iklan dalam majalah2. Satu bulan saya pakai dengan penuh dedikasi - baju nikah boleh muat!! Memang happy sangat2 tetapi lepas tu datangla balik angin malas. Time tu pulak ada bibik, kerja rumah langsung tak buat, yang dok selalu buat tidur makan, tidur makan aje hm..hm.. badan pun naik berganda la sampai 57kg!!

Tahun 2010 ni saya mula nekad nak jaga betul2 berat badan saya nie tapi setakat duduk kat Kemaman aje boleh tahan lagi tetapi bila dok kat KL atau kg tu yang tak boleh tu!!! Dugaan banyak!! Tak boleh nak tepis godaan2 yang datang he..he... Tambah2 bila jumpa ngan Kakak, habis la lari diet saya!!

Bukanlah apa, bila badan dah kurus, keyakinan diri tu bertambah la sikit. Lagipun badan pun rasa cergas. Paling penting pakai baju apa pun nampak sweet aje!! Kan?? Kan??

Saya masih berusaha kuruskan lagi badan nie - nak turunkan dalam 3-4 kg. Nampak macam senang tapi susah sangat2!! Kalau makan sikit, kejap aje naik 1-2 kg tetapi seminggu tak makan nak turun 1 kg pun susah betul. Memang jeles betul ngan orang yang dah kurus & mudah kurus!! Rasa dengki aje he..he...

p/s :- mungkin sebab perut ni susah nak "leper" pasal selama berpantang dua2 anak, tak pernah sekalipun bertungku pasal takut luka operation tu pedih & saya suka sangat2 minum ais!!!

p/s:- ayat2 basi - buat sepupu2 ku, jangan la dok berangan dapat maintain badan slim tu sampai bila2 he..he.. dah kawin & ada anak nanti tahulah macamana kan? he..he..

p/s :- bila setiap kali badan berisi, habis punggah baju2 dalam almari bagi kat sepupu2 tapi bila dah kurus sikit mulalah menyesal bagi baju2 tu he..he.. Memang on off badan saya nie!! Kejap kurus, kejap berisi. Nak maintain kurus aje sepanjang tahun tak berdaya!!!

2 comments:

kazrina said...

Sama aje entry kita ya kali ni Fizin, rasanya bab nak kurus ni mmg sinonim dgn org perempuan. Sekrg ina dok tgk iklan, mcm best saja green apple tea diet dari DCL tu tp tak tau nak beli kat mana. Nanti nak try google kat internet ni,hehe.

Hafidzin said...

he..he.. iyalah Ina. Fizin ni teh ke apa ke tak boleh nak minum, teringin gak nak cuba tetapi teh biasa pun tak boleh nak minum. Memang sesetengah slimming tea berkesan ngan cepat!!