Monday, August 16, 2010

puasa hari ke 5

Awal pagi tadi terima sms dari Uda "sunyinya kami 4 beranak sahur" - Uda baru balik dari KL semalam lepas berbuka. Samalah kita Uda, sayang 3 beranak aje, adik tak bangun pun. Ikut hati malas nak bangun sahur tetapi kerana Awatif & suami kena la jugak bangun untuk siapkan sahur.

Tahun2 sebelumnya masa sahur kena suapkan Awatif tetapi sekarang dia dah besar, dah tak nak Umi suapkan, dia nak makan sendiri. Saya selalu paksa dia minum air banyak2, selama 2 hari bersahur di rumah ni, dia minum air sirap 1 gelas, air kosong 1 gelas & susu 1 gelas. Nasi dia makan sikit aje, tak macam orang yang celebrate birthday semalam tu - masa sahur bertambah he..he...

Masa berbuka puasa pun dia makan alahai!!! berat dia turun sekilo selama 5 hari berpuasa nie. Kalau di KL nasi ayam sebungkus boleh habis tetapi bila balik rumah, nasi ayam setengah bungkus pun jenuh nak habis. Mungkin pasal ada geng kat KL tu... Yang Umi pulak selama berpuasa 5 hari nie tak ada pulak nak turun berat badan - naik lagi adalah he..he..

Semalam tak pergi pun bazar ramadhan. Rasa malas sangat2, lagipun kan dah nekad nak diet & jadi cam Erra Fazira. Masak simple2 aje semalam, sup suun & pucuk (Awatif & suami suka sangat) & goreng ikan. Suami sorang aje yang pergi bazar ramadhan untuk beli kuih muih.

p/s : bila la si adik tu nak belajar berpuasa - ingat hari Jumaat ni nak kena ajar gak - masa Awatif 6 tahun dah mula berpuasa tetapi setakat 6 hari aje...

p/s : Awatif dok ngamuk semalam - nak hp macam Balqish - jenuh gak nak kena pujuk dia - Alahai!! Awatif, Umi pun tak dapat lagi birthday present dari Walid nie - nanti la kita tuntut present sama2 ......

p/s : senang hati sikit bila tahu mak dah mula makan sikit2 - masa follow up haritu berat badan mak naik sekilo jadi 37.6, masa last kena warded tu berat mak 36 - berbeza betul berat badan mak ngan cucu2 mak nie - macamana nak buat bagi selera makan mak sama macam kami nie...he..he..

p/s : tak ada gambar n3 kali nie - rasa malas sangat2 pulak nak snap - semalam bangun sahur pukul 4pg tu tak tidur2 dah, tadi pun sama - ingat nak lelap kejap sampai pukul 6.30pg tetapi tak boleh nak lena..

7 comments:

rositahmdzain said...

Uda sampai rmh l/kurang pkl 12.45pg. Uda msg kakak bgtau dah sampai, kakak pun balas kata x tido lg dok sembang ngn Mak, nampak Mak lega sikit. Alhamdulillah..lega uda rasa. Kita doa bnyk2 yang, bulan puasa ni doa kita InsyaAllah di makbulkan Allah..amin. Mak bersemangat nak buat angio sbb nak sihat so kita anak2 cucu ni kena lah bg semangat dan sokongan kat Mak. Berusaha dan berkorban apa saja untuk Mak. Tak kan nak biarkan Mak dlm keadaan lemah. Kita x boleh lah fikir kerana Mak dah tua x payah berubat dah. Ajal maut di tgn Tuhan, itu x boleh di nafikan, tp kita kena berikhtiar juga selagi terdaya. Mak pun x putus asa xkan kita nak give up plak kan. Kita berusaha sebaik mungkin, selebihnya kita berserah pada Allah. Semoga Allah makbulkan doa tulus ikhlas kita di bulan Ramadan Al Mubarak ni.. Amin

Hafidzin said...

betul tu uda - sayang setuju sangat2...

mak memang kuat semangat - dengan itu anak2 & cucu2 mak tak harus putus asa - mesti kena berusaha semampu yang kita boleh untuk bagi mak sihat.

kadang2 heran & payah nak faham ngan sesetengah "orang" yang berfikiran sempit - padahal ini pasal mak bukannya orang lain...

ntah macamana yang dikatakan "sayang" tu...

bidadarindu said...

mana luahan hati tadi?baru comment terus hilang jek....mendalam jek bunyinya...apa makna tersirat?...

bidadarindu said...

lain macam jek bunyinya nie...ada cerita panas ker???

Hafidzin said...

sape makan cili, dia yang terasa pedasnya he3..

bidadarindu said...

nak kena terjah nie...

Hafidzin said...

sebelum terjah kena pakai rambut palsu macam abang nas tu he..he..