Wednesday, August 4, 2010

luahan perasaan

Banyak kerja rumah nak kena buat tetapi rasa tak ada mood sangat - semalam & pagi tadi habiskan kerja melipat baju, berlambak2.Bila dah habis tu rasa lega la sikit. Satu kerja dah habis tetapi banyak kerja yang menanti...Antaranya :-
1) baju yang dah di lipat tu kena susun dalam almari
2) kemas dapur dry & wet (dah macam tongkang pecah)
3) vacum & mop
4) basuh bilik air
5) cuci peti ais (banyak benda nak kena buang - durian yang 2 minggu lepas pun dok ada lagi)
Argh!!!! boringnya nak kena buat kerja yang sama berulang kali...kan best kalau sebulan kali aje kena basuh baju & lipat baju???? atau setahun sekali aje basuh bilik air???

Bila dah sihat nie tak boleh la nak buat alasan lagi kat suami he..he..

Tapi betul la kata orang, banyak jawatan & tanggungjawab yang harus dipegang oleh seorang fulltime housewife, antaranya :-
1) Secretary - kepada suami,
2) Driver - kepada anak2
3) Akauntan - menjaga budget bulanan (selalunya "hak" ni yang lemah he..he..)
4) Chef - masak untuk family (yang ni memang selalu ngelat)
5) Cleaner - kena bersihkan satu rumah
6) Dobi - buat laundry untuk family
7) Sekuriti - jaga rumah
8) Cikgu - ngajar anak2

Bukan senang ooo..... Tak cukup iman di dada boleh meroyan he..he.. iyala tu kan???

Saya bertaruh yang mana ibu2 yang berkerja tu tak akan setension saya yang tak berkerja nie. Percaya lah .. Kalau tak, cuba berhenti kerja selama setahun dan buat kerja yang saya buat.

Saya cukup "pantang" kalau ada orang yang beriya2 bercakap tak payah kerja la, lagi seronok duduk rumah jaga anak, sedangkan dia sendiri, kenapa tak berhenti kerja?

Lagi satu, saya paling tak suka kalau orang menggunakan alasan saya yang tak berkerja ni untuk :-
1) Kes 1
Saya pergi kenduri kahwin saudara, ada suara2 sumbang yang mengatakan baju anak2 saya cantik2 kerana saya tak berkerja, adoi!!! apa kes la nie?? Kalau di ikutkan kalau saya bekerja lagi la cantik baju saya boleh beli kat anak2 saya pasal saya ada duit sendiri. Lagi la grand & glamer baju anak2 saya bila dah ada duit sendiri.

2) Kes 2
Rumah saya dipuji cantik kerana saya tak berkerja. Bukan nak tinggi diri tapi kalau saya berkerja saya rasa rumah saya lagi cantik dengan perhiasan yang mahal2. Dialog yang paling mendidih telinga saya nie ialah "tak apalah, dia tak kerja, boleh la nak hias rumah cantik2". Kerja ke tak kerja ke bukan alasannya, yang paling penting rajin atau malas seseorang itu. Ramai jugak kawan2 saya yang bekerja & tak ada maid tetapi rumah dia lagi kemas dari rumah saya.

Tiba2 teremosi pulak kan?....he..he.. itulah untungnya ada blog sendiri boleh la lepas kan perasaan kat sini.

p/s : sila ambil perhatian keadaan rumah yang bersepah sekarang adalah kerana seminggu tinggal rumah kat suami ya.He..he..(alasan lagi tu...)

p/s : uda tak sabar2 nak pencen - nak rehat banyak2 kat rumah.Uda nak jaga cucu aje nanti bila dah pencen..he..he..

p/s : kakak pun tak sabar2 nak pencen awal - kalau Abang Li gaji 30ribu sebulan boleh la ya he..he..

5 comments:

rositahmdzain said...

Mak aii..bnyknya keje kena buat kat rumah yang! Hehe..mcm xtau plak. Saja nak buat xtau sbb x rajin. Uda bca syg punya list to do pun dah penat apatah lagi org yg hari2 dok buat. Hrmm..mulut2 x manis mana yg dok kata kat syg tu? Uda pernah kata x? maklumla kdg2 kita lupa apa kita kata tp org kata kita ingat sgt terutama skali yg x elok didengar! Uda ingat penah kata syg x keje pun xpe sbb gaji Lan bnyk, itu uda ingat sgt2. Maklumla dulu uda memang teringin jadi surirumah sepenuh masa. Tp dah rezeki uda jadi wanita bekerjaya( huk2 skemanya ). Tu la uda x sabar nak pencen n jaga cucu tapi menantu pun xde lagi, kena tunggu dulu la. Tapi kalo duit gratuity dpt penoh uda nak la pencen dlm tahun depan ke. Ada yg kata dpt ada yg kata xdpt. Tunggu je la..

sayang said...

Uda, memang banyak kerja nak kena buat tapi malas & tak dak mood nak buat. Setakat mlm tadi sempat susun baju dalam bilik Awatif aje, dalm bilik adik satgi baru nak buat.

Ada la uda mulut orang2 tu..tapi x kisahlah, benda ni dah lama tetapi tiba2 hari ini terasa pulak...emosi pulak sejak dah menjangkau umur 35 tahun nie he..he..

Uda ada kata mcm tu tapi yang tu sayang tak rasa langsung pasal tahu risiko kalau uda tak bekerja, bukan kata anak2 uda tak merasa duit uda, sayang & kakak pun tak dapat la jugak. Kalau uda tak kerja dulu2 tak dapat la nak beli kasut raya kat kami dua beradik tiap2 tahun. Cari kasut sampai kat Penang tu.....ingat lagi jasa uda tu...he3...

Suruh la farah cari boyfriend cepat2 - sambar aje yang mana he..he..

bidadarindu said...

kena niatkan dalam hati yang semua kerja yang kita buat tu sebagai satu ibadah...baru x rase penatnya...(walaupun penat)..

pedulik jek apa org nak kata..mulut masing2..sama gak aya nak tulis aper pun lantak pi la,aya punyer blog..

cikgu far:nasihat yang nie jgn ikut..jgn main sambar jek..sangkut mat bangla nnt,susah pulak nak balik raya...he he he...

tapi bangla yang kerja pilot ker,tokey minyak ker x per la...wa ka ka ka

sayang said...

amboi, bidadarindu....

cikgu far - iyalah, bukan nak terus sambar aje, kena la tengok macamana dulu... cepat la sikit, ni nak ulang ayat2 yong "kaksayang umur 26 anak dah sorang" tapi lain la sikit dialog yong tu pasal yong umur 23 tahun anak dah 2 ... ka..ka...ka... jangan marah...

bidadarindu said...

jangan susah ati far...ajal maut,jodoh pertemuan, semua tu ketentuan Allah...usaha pelan2..InsyaAllah akan dipertemukan dengan yang terbaik...hensem ke,x hensem ke,kaya ke,miskin ke belakang kira...x boleh bawak mati pun...janji bahagia..kalau dapat yang kaya n hensem,itu satu bonus...

p/s : mungkin kite tgk ci kebung2 tu x ensem,tapi zizieee tgk ensem..poket ci kebung2 pun ensem jugak..he he..

"Beauty is in the eye of the beholder"