Wednesday, July 14, 2010

kolej stanford







Gambar2 ni mulanya dah upload kat facebook tapi ada seorang sahabat yang tak nak gambarnya dipublish kerana tak pakai tudung. Hanya gambar2 kenangan ini sahaja yang ada dalam simpanan saya. Usia muda waktu itu - jadi seru tu tak sampai lagi untuk menutup aurat. He3...

Tapi demi hormati kehendak dia - saya telah deletekan semua gambar yang di upload dalam fb saya. Dalam blog ni saya upload pasal yang banyak baca adalah kaum sekeluarga & sahabat handal - tak ramai yang baca blog ni pun.

Harapan saya untuk berjumpa kawan2 lama dalam fb tak tercapai - saya pulak tak ingat nama penuh mereka. Gambar ini diambil lepas final exam (x silap saya) - muka happy aje pasal dah abis exam - memang susah waktu tu pasal siang kerja kat ofis, malam pulak kena pergi kelas study. Malam sampai rumah pukul 10-11 malam. Esok pagi pukul 6.30 dah kena keluar umah - kejar bas @ LRT. Masa berkerja dulu dugaan banyak sangat - kalau cerita kat sini tentu airmata akan meleleh nie..he3..

Anyway seronok sangat time tu - muda belia lagi - walaupun banyak masalah. Apapun dalam usia tu saya telah melakukan kesilapan yang paling besar - kalau dapat undur masa balik, itu yang akan saya betulkan dulu...Ikut hati yang muda, ikutkan hati yang buta - itulah akibatnya....

Berbalik pada waktu kolej ni - saya ambil Diploma in Secretarial Practise. Memang minat saya nak jadi Secretary (salah 1 dari 3 cita2 saya waktu sekolah). Entahla kenapa saya minat sangat nak jadi Secretary, bila diingat2 kan balik, antara yang paling saya suka pasal Secretary nie :-
1) baik ngan boss
2) pandai bergaya (saya antara secretary yang selekeh, pernah kena tegur tu he2)
3) ada Secretary's Week (best)

Bila ada exam - saya akan berjaga sampai pagi untuk study - kalau orang lain standby kopi tapi saya dengan Coke - berbotol2 saya minum coke - betul.. Fungsinya sama la ngan kopi, x bagi mengantuk. Saya tak pasti ngan orang lain, tapi dengan saya memang berkesan (masa susah nak pregnant dulu, saya dah takut dah - takut pasal terlebih minum air gas). Waktu tu tak ada tanggungjawab sangat - balik kerja terus study aje. Duduk kat umah makteh waktu tu - maid ada jadi tak payah susah2 nak tolong makteh kemas rumah (tapi bilik & baju2 saya uruskan sendiri). Tapi saya yang banyak jaga si "kemek" tu - jangan marah ya Umi Nani - dulu dia comel (jangan perasan lebih2 lak) - putih, bulat & yang paling special kat mata dia tu.

Untuk kawan2 yang dah berkeluarga - bekerja & sambung balik belajar ni, memang saya tabik - macam Kaz & Yati. Bukan senang & mudah. Kalau ada maid - itu lain cerita (macam kakak tu - tak ada masalah sangat pun).

Baru2 nie saya dapat offer untuk sambung belajar - Diploma Pendidikan Awal Kanak2. Sepatutnya dalam tahun ni - intake bulan 5 & 10. 2 tahun lepas saya apply - dah dapat tapi terpaksa lupakan aje pasal masanya tak sesuai lagipun Aisy pun kecil lagi. Jadi Cikgu nie tak ada langsung dalam cita2 saya malah saya tak minat pun. Tapi bila dah berkahwin & ada anak - saya rasa kerjaya cikgu la paling sesuai untuk ibu2. Kenapa? 1) separuh hari (tapi skrg byk dah balik petang) 2) cuti yang banyak.

Pasal sambung belajar tu saya telah buat keputusan untuk postponed kan lagi setahun - call Kolej tu - Management kata ok. Maknanya pada tahun 2012 baru saya bersedia. Lambat lagi kan? Saya mendapat sokongan yang penuh dari suami. Dari Ibu & mak pulak, ikut kehendak saya. Kenapa saya nak belajar balik? Saya rasa itu masa yang sesuai, nak kerja ofis, saya dah tak minat kerana :-
1) susah nak dapat kerja sekarang - umur pun dah meningkat tua
2) lama kena tinggalkan anak2
3) banyak la lagi .....

Saya hanya nak mengisi masa2 lapang saya dengan cara yang berbeza sebelum ini. Saya tak pasti samada saya boleh lakukannya - tetapi setakat hari ini - semangat saya yang berkobar2 tak akan menghampakan saya.

p/s : agaknya akan jadi realiti atau mimpi? tunggu & lihat aje la....

2 comments:

bidadarindu said...

cermin mata tu ada lagi x?bukan nak beli...if ada, cuba pakai balik,suruh aisy ambik gambar,publish kat blog pas tu suruh follower comment....he he he...

sayang said...

hey!! mahal tu - susah nak cari mcm tu skrg ngeh3..