Tuesday, June 29, 2010

malas

Semalam tak update blog - rasa malas nak menaip, kalau ikutkan hati yang malas, sekarang pun malas nak menaip, tapi rasa boring menang dari malas. Macam tak kena aje ayat saya nie - tapi suka hati la (pinjam ayat adik). Sekarang tengah boring sangat, padahal banyak kerja rumah nak kena buat, lipat baju, ngemas dapur, vacum & bla..bla..bla.. tapi pasal dah malas, kerja tu saya KIV kan dulu.

Tadi ibu call bagitahu minggu depan nak datang umah - bawa Mak Jang datang jalan2 kat sini. Kakak akan hantar datang sini - ibu, mak & mak Jang duduk umah saya seminggu pastu saya pulak akan hantar balik KL. Dah lama ibu janji ngan mak Jang nak bawa jalan2 kat umah saya - dari last year lagi - masa kenduri Arzery. Mak Jang ni sepupu arwah ayah - walaupun arwah ayah dah lama tak ada tapi hubungan ibu ngan keluarga arwah ayah tak pernah putus malah lebih rapat. Mak Su Dah (adik arwah ayah) pernah kata ibu ni bukan kakak ipar tapi dah macam kakak kandung.

Arwah ayah meninggal masa saya berumur 6 bulan - (tiba2 rasa syahdu pulak) - sejak dari kecil ibu selalu bawa saya & kakak pergi rumah tok & tok wan (dua2 dah jadi arwah) - jadi hubungan kami sentiasa erat - saya masih ingat macamana layanan tok & tok wan bila kami pergi ke sana - arwah tok wan dulu ada buka kedai makan - bila kami pergi selalu jadi tumpuan orang - "Oh..ni ke anak2 Mid? dah besar dah, kesian" - itulah antara kata2 yang sentiasa saya ingat - lagi satu orang2 kampung akan sentiasa gosok2 tangan kat kepala kami.

Kenapa cerita sedih terkeluar pulak nie - kita tinggalkan dulu la cerita sedih nie - berbalik pada Mak Jang nie - masa ibu kawin, mak Jang ni tak kawin lagi, jadi mak Jang la kawan baik ibu bila ibu pergi rumah tok. Hubungan tu jadi rapat sampai la sekarang. Mak Jang ni anak Tok Ndak (arwah). Sejak Pak Jang dah tak ada (kira2 2 tahun lepas), mak Jang selalu datang jalan2 - kiranya mak Jang join Kelab Wanita Kematian Suami - ahli2 tentulah ibu & mak.

Hari ini adik dapat tshirt & topi - untuk sports hari Khamis ni. Dia cakap benda yang amat melucukan hari ini :-
adik : cikgu kata topi ni kena simpan elok2 - kalau ada adik jangan bagi gigit, nanti rosak, tu yang adik tak suka kalau umi ngandung (cara dia sebut ngandung tu memang kelakar)nanti ada adik - adik tak mau ada adik.

Sampai sekarang dia cakap masih pelat - di manjakan sangat ke sampai jadi macam tu? Entah la - kadang2 tu apa yang dia cakap saya tak berapa faham - kalau suami cakap ngan dia lagi la - sikit2 "walid tak faham la" - "adik cakap apa" - he..he..

Saya nak celoteh lagi tapi dah pukul 3 - nak ambil Awatif - nanti kalau ada mood, saya sambung lagi. Ingat nak masak ayam kurma tapi macam malas pulak, ayam dah keluarkan dari peti ais - nak masak ke @ beli nasi goreng aje?? Kenapa MALAS sangat hari ini....?????

No comments: