Wednesday, May 26, 2010

naik pangkat

Saya menaip sambil ditemani lagu Shahir Kebahagiaan Dalam Perpisahan - sesungguhnya saya menjadi fanatik dengan lagu ini - serta orangnya sekali..he..he..TETAPI suami tetap mendapat tempat paling atas dalam hati saya so kalau abang baca blog ni jangan jeles ya - abang tetap paling hensem....kan?

Hari Isnin yang lepas saya ada terima komen melalui facebook dari kawan/jiran lama yang tertulis "dengar cerita Lan naik pangkat" - saya terkejut bila baca - kalau betul kenapa suami tak cerita apa2 pun - sepanjang perkahwinan suami tak pernah sorokkan apa2 - saya terus call suami - "betul ke abang naik pangkat" - suami "eh..mana ada, kenapa" - saya "ni Leen tulis dalam facebook kata abang naik pangkat" - suami "mana ada - mungkin orang lain kot, nama sama - kalau ya takkan abang tak cakap" - betul jugak - saya pun dah lupakan hal ini hinggalah pagi semalam tiba2 suami hantar sms "betul la - HR baru offer abang jadi Manager, tahun depan baru kosong, balik nanti abang cerita lain". Bila baca sms suami, saya rasa saya yang terlebih over dari suami - saya balas sms suami "Alhamdulilah - sayang tunggu abang balik nanti". Lepas tu memang membuak2 dalam hati ni nak dengar cerita selanjutnya dari suami tapi nak call dia macam tak surprise pulak bila dia balik nanti.

Tentu yang baca ni heran kenapa tuan sendiri tak tahu tiba2 orang lain yang tahu dulu. Saya lagi heran - macamana Leen boleh tahu - dia kerja kat KL & bukan kerja sekali dengan suami. Saya hantar sms kat dia tanya macamana dia boleh tahu - dia balas ada seseorang bagitau kat suami dia - suami dia kerja kat Kerteh - Ah.ah..logik la - suami pun dah cakap mungkin ada orang bagitahu suami dia. Dulu dia jiran belakang rumah masa tinggal di Kerteh. Dia pindah ke KL manakala suami dia masih di Kerteh.

Hari tu rasa lama sangat nak tunggu pukul 6ptg - bila suami balik aje saya sambut depan pintu (selalunya tak pernah pun he..he..) - sambil tersenyum kambing saya tanya "macamana abang" - suami " HR baru offer abang tanya samada abang berminat tak jadi Manager - train engineer2 baru" - saya "abang cakap apa?" - suami "abang tak bagi jawapan lagi" - saya "la, kenapa?" - suami "hujung minggu ni abang bagi la jawapan" - saya "abang berminat tak?" - suami "berminat la jugak - lagipun post tu tak ada kosong lagi - tahun depan baru ada" - saya "kenapa tahun depan baru ada, sekarang HR dah offer abang, awal sangat" - suami "tak tahulah, kalau abang berminat, HR nak kena hantar ke KL dulu - minta approval kat Dato/Tan Sri" - saya "em..em.gaji naik tak? (itu yg penting pun he..he..)" - suami "naik la kot - kalau ada rezeki dapat la, tak payah nak risau, lambat lagi la"....Kesimpulannya, selagi tak dapat surat hitam putih maka kenaikan pangkat ini saya anggap belum tentu. Seperti kata suami kalau memang rezeki - Alhamdulilah, kalau tak, syukur la apa yang ada sekarang. Sesiapa yang baca ini minta tolong doakan ya terutamanya Uda, Mak Teh, Saiful. Kalau dah confirm nanti boleh belanja makan he...he...

Hari Isnin saya masak udang petai ngan soun, goreng ikan gelama - hari Selasa saya masak sup cendawan ngan fishball & goreng ayam - hari ini ingat nak masak ikan kerapu masak asam. Nak habiskan ikan2 dalam peti ais tu - beli masa ibu & mak datang rumah hari tu. Minggu depan dah nak balik kampung 2 minggu. Tadi dah booking tiket bas untuk suami yang akan balik dulu (Parit Buntar ke Kuantan) pada 8hb Jun (selasa). Minta tolong Uda & Farah ambilkan aje & bayar duit dulu..he..he..nanti kita kira2 lain ya.

Semalam sebelum ambil adik ke sekolah - saya pergi "merayap" dulu kat town - pergi bawah The Store tu nak cari baju batik sepasang untuk pakai kenduri Kak Ngah nanti. Tapi tak ada pulak warna merah hati - tema kenduri pada hari tu - yang ada pun warna pink tapi kita ok la jugak tetapi saiz pulak tak ada. Yang ada saiz S & L. Kalau S kecil sangat, kalau L pulak besar sangat. Untuk saya yang sendiri perasan kurus ni - rasanya saiz M tu paling sesuai. Budak kedai tu kata minggu depan baru stok baru sampai - minta dia tolong simpankan 2 pasang kalau ada warna merah - satu untuk Kakak. Kalau ada hari Sabtu ni saya ambil. Pergi tengok kat kedai2 lain - tapi tak ada yang menarik - kedai tu aje yang ada banyak pilihan pun - lagipun budak kedai tu pun dah kenal saya - bagi harga murah sikit - ada satu kedai tu sepasang rm450-00 padahal kain & fesyen lebih kurang aje. Saya beli baju kelawar tangan panjang kat emak 2 helai - hari tu ibu ada pesan -mak dah jemu ngan bunga2 kecil - mak nak bunga2 besar. Saya beli tapi tak tahu kualiti macamana -saya memang tak pandai - 2 helai rm50-00. Tak tahulah murah ke mahal. Saya memang tak pandai nak tawar menawar ni - kalau ibu memang saya tabik - ibu tawar sampai boleh kurangkan separuh harga.

Hari ini saya telah menghantar sms pada ahli2 HSFD supaya bank in duit rm100 - nak bayar 50% deposit kat A Famosa hari Sabtu ni. Ingat esok tapi tak sempat pulak - hari Jumaat mesti tutup - hari Wesak. Setakat ini yang first bank in mesti la Tuan Pengerusi kita - bravo, bravo - tunjuk teladan yang baik..he..he.. Pak cik Chop & Pak Cik Din balas sms nak bank in malam ni.

Minggu ni Awatif sibuk dengan peperiksaan - malam2 belajar dengan Walid - adik pulak - macam biasalah - belajar time buat homework aje. Bila suami tengah ajar adik matematik - asas tolak & campur - saya perasan dia cepat faham jika nak bandingkan ajar dia baca - Awatif pun dulu sama jugak - masa Awatif 5 tahun cikgu dia bagitahu saya dia pandai dalam matematik - dia cepat faham - masa tu saya dah doa banyak2 mudahan anak2 ikut la kepandaian suami saya - jangan ikut IQ saya sudah la..ha..ha.. Tapi sekarang Awatif walaupun tak selalu dapat A dalam matematik tetapi tak pernah dapat C. Alhamdulilah - moga anak2 berjaya dalam pelajaran - tak seperti saya yang hanya dapat diploma cabuk..

Hari ni saya berpeluang jumpa Uncle Chin tanya macamana adik dalam kelas - dia kata adik ni ok cuma kadang2 dia macam "lost" - kalau cikgu tanya apa2 dia boleh jawab - dia memang pendiam dari last year sampai la sekarang. Sikap pendiam tu rasanya memang biasala pasal saya & suami pun memang pendiam pun - tambah2 suami. Cuma saya sekarang ni aje yang sudah pandai "buka mulut" - sejak jadi anak perantau selama 10 tahun ni - kena pandai2 la belajar sendiri hidup kat tempat orang - suami tak apa pasal kerja - yang duduk kat rumah sepanjang hari ini kena pandai bergaul ngan orang. Alhamdulilah - kalau kat Kerteh tu saya memang ada ramai kawan - kat Kemaman pulak walaupun tak ramai tapi boleh la kalau boring2 tu nak ajak sembang2 - tetapi sejak kebelakangan ni saya jarang keluar rumah - keluar hantar/ambil anak sekolah aje - malas nak keluar - pergi town semalam pun pergi sorang2 aje - nak ajak kawan, malas pulak - sorang2 selesa sikit nak pergi mana2 pun.

Sejak 2-3 hari ini saya langsung tak mengemas rumah - banyak baju tak lipat - lepas masak saya tak terus kemas seperti selalu tetapi tunggu pagi esoknya baru kemas - dah jadi malas ke saya ni? Bukan - saya sekarang tengah "mabuk" ngan komputer ni - asyik tengok drama Korea online - buat masa sekarang suami tak bising lagi tetapi anak yang bising. Awatif - saya bebelkan dia pasal selepas dia sembahyang mesti tak gantung balik telekong & sejadah - saya "berapa kali umi nak cakap, lepas solat gantung balik telekung & sidai sejadah, kan kemas sikit bilik, lagipun nanti adik dok pijak2 sejadah kalau letak kat bawah" - saya lagi "kena la rajin ngemas bagi umah bersih" - Awatif cakap perlahan sangat tapi saya dengar "umi rajin ngemas rumah aje tapi malas lipat baju" - saya "apa dia Awatif, umi tak dengar" - Awatif "tak ada apa" - Amboi, memang tak sayang mulut la tu ha..ha.. Dia sekarang pandai menjawab, suami pun kadang2 geram dengan cakap2 dia. Kalau dia tak puas hati ke atau apa2 dia memang terus cakap aje - tak simpan2 - tak cover2 dah..em..em..budak2 zaman IT.

Saya tak tahu bila saya akan mulakan kerja melipat - nak kena seru mood dulu - semalam mood dah ada sikit tetapi adik pulak buat perangai - badan dia panas sikit & ada selsema - jadi lepas makan ubat, dia mengantuk jadi dia merap sikit - asyik tidur peluk saya aje sepanjang petang tu - saya bangun aje dia pun bangun. Pagi ni mood dia baik aje bila suruh mandi - gosok gigi sendiri & pakai baju sendiri. Bila kata adik pergi sekolah ya, dia angguk kepala aje. Bila la dia nak dapat mood baik macam ni tiap2 hari, kalau macm ni selalu tak la umi serabut kepala.

Hari Jumaat ni saya dah rancang - hari gotong royong family - suami cuti Wesak, anak2 pun cuti jugak - jadi boleh la nak operasikan satu rumah. Plan nak pergi Kuantan kena cancel pasal nak simpan duit - minggu depan nak balik kampung - banyak duit nak kena pakai. Dah janji dengan Uda nak makan nasi goreng ketam kat Juru, banyak plan "makan-makan" ni dalam kepala saya - macam2 nak makan - tapi saya nekad nak makan sikit2 aje he..he..boleh ke? kena tunggu & lihat aje la...

No comments: